måndag 25 januari 2010

Nej, snälla, gör inte det!

Det finns sånt man inte vill veta, egentligen. Hemligheter man inte vill ha avslöjade, mysterier man inte vill ha lösta.

I alla fall vill inte jag veta om det egentligen finns ett odjur i Loch Ness, eller i Storsjön för den delen. Jag vill inte veta vad som egentligen finns i Bermudatriangeln, eller varför man egentligen byggde Stonehenge eller Ale Stenar. Jag vill att det ska finnas saker i världen vi egentligen inte vet, det ska finnas sagor och romantik och drömmar och mysterier, och jag vill att det ska finnas teorier om rymdbesökare som lämnat spår efter sig i säden och byggt pyramider.

Och jag vill inte veta om Mona Lisa egentligen är ett slags självporträtt av mästaren själv. Jag vill höra teorier om det, och jag vill att människor ska fortsätta bygga teorier om det. Det är bra för mänskligheten att inte veta allt, och dessa legendariska mysterier behöver ännu ett par generationers barn få fascineras, fångas, spekulera, drömma och fundera kring. Myter och legender är viktiga saker, som man bör vara lite varsam med.

Så snälla, gör det inte. Gräv inte upp skallen, oavsett vad ni kommer fram till så dödar ni myten, och det går inte att göra ogjort.

4 kommentarer:

  1. Wow, vad jag håller med dig. Jag förstår inte varför vissa människor inte kan låta saker vara. Varför kan inte naturen och historien få behålla sin mystik? Jag behöver inte veta varför det snöar, räcker det inte att man blir glad av det? Jag behöver inte veta varför årstiderna växlar eller varför det finns tidvatten. Räcker det inte att det är så?

    Och folk kan tycka vad de vill, alla vetenskapsmän/kvinnor kan tycka vad de vill, men människan kommer aldrig, aldrig någonsin veta allt om naturen. Den är för stor för oöverblicklig (är det ett ord?). Samma sak gäller historia, vi kan bara gissa oss till vad som fanns innan vi började nerteckna allt. Och det känns bra att historia innehåller en del mystik, hur ska man annars kunna drömma? Vad ska annars trigga en att drömma?

    SvaraRadera
  2. (du sa det, jag förstod vad du menade, definitivt ett ord)

    Precis, vad ska drömmar annars vävas av?

    Visst förstår jag vetenskapsmännens önskan att få veta, nördens förtjusning över ännu en pusselbit och ännu en tydligt faktadel som passar fint ihop med de andra, men man behöver ju inte basunera ut det till oss andra.

    Jag har slutat tro på tomten, räcker det inte så?

    SvaraRadera
  3. Tycker Du detsamma om Gud också? Och Allah? Eller de grekiska och romerska gudarna?

    SvaraRadera
  4. Anonym, jag förstår inte vad du frågar om? Skulle du kunna tänka dig utveckla frågan?

    SvaraRadera