onsdag 20 januari 2010

Bokfrågornas ABC

Välkommen till den nionde omgången av Bokfrågornas ABC. Bokstaven I står på programmet den här veckan:

Förra veckan handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?


Delirium i Neil Gaimans Sandmanserie är förvirrad, tankspridd, rar och spontant. I henne känner jag igen mig.

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

Harry Potter och hemligheternas kammare är den charmigaste i serien. Jag tycker om författarens uppenbara förtjusning för sin magiska värld, jag tycker om stämningen i skolan och miljön.

Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter detsamma!

I Klotter och kärlek blir klassens tysta försynta blyga duktiga flicka kär i klassens coole klottrare, eller åtminstone i bilden hon har av honom. Han försöker förmå henne att sabotera men hon finner sitt mod och säger nej, lämnar honom och går vidare i livet, lite starkare, lite klokare och lite närmare sig själv.

Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

AdLibris är nog den jag är inne på oftast, åtminstone ett par gånger per arbetsdag i olika ärenden.

2 kommentarer:

  1. Förvirrad, tankspridd, rar och spontan är en fin beskrivning! Klotter och kärlek hade jag glömt. Det är ju en lysande lättläst bok. Någon elev kommer att få den i sina händer imorgon!

    SvaraRadera
  2. Den är ofta uppskattad, i all sin enkelhet innehåller historien många olika aspekter.

    SvaraRadera