lördag 30 augusti 2008

CocaCola siktar på muslimer

DN berättar att CocaCola utökar sin helgkollektion med en chique Ramadan-design, dekorerad med halvmåne och stjärna är den tänkt att vederkvicka törstiga muslimska strupar när solen gått ner och fastan bryts.
Att symbolen trycks på burkarna handlar om att få Coca-Cola att förknippas med en högtid som innebär att familjen samlas och äter och dricker tillsammans. Symbolen finns där av samma anledning som att vi smäller på jultomten på burken i Sverige, säger Peter Bodor, informationschef på Coca-Cola Sverige.
DN berättar att här i Sverige kommer just dessa högtidsdesignade CocaCola-burkar inte att lanseras, i all fall inte i år.

Det är en stor marknad för läskförsäljarna, detta med högtider och fester, klart CocaCola vill ha sin stora generöst tilltagna del av kakan.

Jag undrar, helt off topic, vad Bush skulle säga om burkar med just denna design hamnade i Vita Husets läskautomater?

6 kommentarer:

  1. Varför skulle Bush ha något emot det menar du? Glöm inte att USA i de flesta konflikter stått på muslimernas sida, se balkan, kuwait , Afghanistan på 80talet osv...

    SvaraRadera
  2. Sa jag att han skulle ha något emot det? Funderade jag inte snarare över vad han skulle säga, utan att värdera åt vare sig det ena eller det andra hållet?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att apotekarnas eller vad de heter bör lansera en ramadanmust för att konkurrera, julmust och påskmust finns ju redan.

    SvaraRadera
  4. Sarah, det är kanske en idé. CocaColaburken ska ju inte finnas i Sverige i år så marknaden ligger öppen för dem som tar för sig. Ring dem!

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte förstå att detta är en så big deal. Jag tror inte det är första gången Coca Cola gör en sån design under Ramadan.

    SvaraRadera
  6. Enligt artikeln är det faktiskt första gången, och bara det faktum att CocaCola först nu specialsatsar på en sån stor marknad är värt en kommentar.

    SvaraRadera