söndag 26 oktober 2008

Tio år sedan Backabranden

viktigt att också förstå varför huvudmannen tänt på.
- Och det tror jag är klarlagt. Han kände sig kränkt av att arrangören tog betalt av kompisar.

Varför känner sig en ung man så ända in i benmärgen kränkt av att inte få det VIP-bemötande han upplevde sig ha rätt till?

Tidningarna är fulla av reportage kring Backabranden för tio år sedan. Jag var inte där, det är inte min historia att berätta.

Istället vill jag be alla att fundera över vad vi kan göra, i lågkonjunktur, stigande arbetslöshet, fallande börser i en värld där miljön snart faller samman helt omkring oss, för att förebygga fler backabränder? Vad kan vi göra för att unga män och unga kvinnor skall ha så mycket självkänsla och styrka att de inte längre känner sig kränkta av att bli bemötta som alla andra?

1 kommentar:

  1. Kära Morrica, jag talade med en väninna tidigare i kväll om branden och då kommer allt upp så tydligt för mig. Jag hade ingen anhörig där, men hjälpte en advokat att tala med flera anhöriga till dödsoffer och hjälpa dom med försäkringar och tröst. Det var advokat Stig Centervall, som tyvärr avled i november 2011.
    Han gjorde ett jättejobb, men det var tungt för
    honom. Rättegången klarade han mycket bra, och
    även många av offrens föräldrar, men sedan blev
    han överbelastad, utarbetad. Då bad han mig om hjälp när jag kom hem, hade bott utomlands då i ett år. Det gjorde jag gärna, men jag känner en oro nu som vårt samhälle ser ut med alla arbetslösa, inte bara invandrare. Jag är orolig
    för framtiden inte av egoistiska skäl. Min mor
    fyllde 100 år 18/4 2012, bor i sitt hem med hemtjänst. Själv är jag 68 år. Nu känner jag att jag spårade ur. Det gäller att något sådant som backabränder aldrig mer får hända.
    Nu händer det så mycket tråkigt med ungdommar
    som är arbetslösa, känner utanförskap, är invandrare mm. Vi måste göra något. Jag är politiskt aktiv, men har svårt att gå, men skall skriva ett inlägg till mitt parti som jag vet värnar för dom unga arbetslösa. Tror dom flesta glömt Backaplansbranden,.

    Hälsningar
    Gunilla Bergvall

    SvaraRadera