lördag 18 oktober 2008

FRA på ICA

Paranoia skänker mening åt livet, skriver Johan Hakelius i AB, samtidigt som bland andra DN och SvD berättar om ICAs kartläggning av kunders shoppingvanor med hjälp av ICA-korten.

Syftet, säger ICA, är att kunna rikta rabatterbjudanden och reklamkampanjer till kunderna utifrån kundernas intresse. Den som har stora hundar och således köper mycket hundmat (handlar kanske inte direkt hundmaten på ICA, men detta är ett hypotetiskt exempel) uppskattar alla gånger fem procent rabatt på hundmat mer än den som har en liten högfärdig siames därhemma. Den som köper mycket chips blir glad för ett introduktionserbjudande på de nya, persiljesmörssmakande chipsen.

Givetvis görs inte detta av ICAs goda hjärta, utan tanken är att när chipsälskaren går till ICA för att prova de nya chipsen skall han, eller hon, också köpa dipen, läsken, godiset och helst och filmen för kvällen på ICA. Samtidigt är det ju bra om hon, eller han, passar på att köpa med sig frukosten hem för dagen efter. Allt detta till ordinarie ICA-priser, så klart. Alla vinner på det, mest vinner ICA, och alla tycks glada.

Låt oss ge oss själva dagens dos av mening i livet, lite paranoia att krydda lördagen med: alla tycks glada, och gladast av alla blir de som önskar kartlägga varje individs varje handling. FRA brukar behängas med det hundhuvudet, även om de egentligen är ett verktyg som svingas av en större hand, men låt oss för enkelhetens skull använda FRA-beteckningen ändå.

FRA kartlägger mönster och samband. Ni minns sociogrammen, tex, inte sant? ICA kartlägger våra konsumtionsmönster. Inte bara vad vi handlar, utan hur mycket, hur ofta och var någonstans. De vet om vi föredrar kalvsylta eller inlagd sill på julbordet, eller kanske båda. De vet hur mycket bröd vi gör av med i veckan. De flesta av oss har urtråkiga vardagsmönster, likadana som miljoner andra i landet. Men ICA har möjlighet och intresse av att registrera varje persons individuella mönster, och övervakar förändringar i detta. Barn växer upp, vi slutar köpa blöjor och barnmatsburkar och börjar istället handla falukorv och glass. Marknadsföringen ändras, förändringen i mönstret är noterad. Vi handlar plötsligt, under en kort period, dubbelt så mycket mat. Vi har sannolikt gäster. Förändringen i mönstret noteras.

Och rätt som det är har vi en myndighet som finner det av intresse att samköra detta mycket detaljerade register över våra vanor med andra, lika detaljerade. Våra mobiltelefonvanor, våra surfvanor eller kanske våra resevanor?

Storebror ser dig, noterar vad du gör, var du är, vad du äter, hur ofta du tvättar och hur mycket. Avvikelser i mönstren noteras. DN påpekar:
Allt vi köper kanske vi inte vill att vår partner ska veta
Jag vet inte vad DNs Cecilia Jacobsson köper på ICA, men att partnen råkar få veta att någon smugit ner en porrtidning mellan mjölken och blodpuddingen är nog inte det mest skrämmande scenariot. Livet blir bara mer spännande, inte sant?

6 kommentarer:

  1. Fan vad allvarligt du tar på det hela. Fattar du hur mycket data Ica skulle behöva gå igenom för att ta reda på att precis du har gäster, t.ex?
    Dessutom så funkar det inte riktigt som du skriver med chipsen. Köper man mycket chips från Olw så får man rabatt på chips från Olw. Inte Olw:s nya chips, utan valfria chips från samma tillverkare. Äter du mycket pulversoppa från Knorr så får du köpa en valfri pulversoppa från Knorr till ett billigare pris.

    SvaraRadera
  2. Nämen? Är det så det fungerar, så spännande! Det enkla, basala program som registrerar exempelvis vilken sorts chips eller pulversoppa jag ofta köper, och belönar mig med en liten rabatt för att locka mig att fortsätta registrera mina inköp, kan alltså inte avgöra i vilka mängder, hur ofta och i vilka perioder jag köper, och inte heller registrera avvikelser för detta och lagra för att eventuellt finna någon slags mönster även i avvikelserna?

    SvaraRadera
  3. Men snälla nån! Det är inte ICA som registrerar dina köp, det är du som registrerar dina köp frivilligt åt ICA. Om man inte vill bli "registrerad" och ändå drar ett kundkort när man ska betala är man ju helt blåst.
    Jag förstår verkligen inte vad du är orolig för? För du drar väl inte ICA-kortet när du handlar om du nu inte vill registrera dina inköp åt ICA?

    SvaraRadera
  4. Uttryckte jag mig så otydligt att du fick intrycket att jag är blåst? Det var illa, jag ber så mycket om ursäkt. När jag ändå är igång passar jag också på att be om ursäkt att jag var så otydlig att jag inte skrev rent ut att min avsikt var att diskutera kring fenomenet. Jag skall fundera på om det är något jag ska försöka tänka på i fortsättningen, så att jag blir lättare att förstå.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte vad problemet är. Ingen behöver ju använda systemet med personliga rabattkuponger om man inte vill, det är ju helt frivilligt, antingen genom opt-out på sitt ica kortkonto eller att inte registrera köpen alls med sitt ICA-kort. Man behöver - hör och häpna - inte ens inneha ett ICA-kort för att handla på ICA.

    FRA's spionlag däremot angår alla som kommunicerar elektroniskt, varesig man vill eller ej. Är det inte väl mycket foliehattpanik att jämföra dem båda?

    SvaraRadera