onsdag 15 oktober 2008

Fattigsverige

Christermagister har återigen gjort mig uppmärksam, den här gången på att det idag, den femtonde oktober, är Blog Action Day 2008 Poverty.

Jag väljer att fokusera på skolan, och den debatt som småputtrade för ett par år sedan, kring skolutflykter som finansieras av föräldrar. En liten hundralapp här, en liten femtiolapp där, en matsäck på torsdag och gummistövlar på måndag. För många föräldrar obetydliga utlägg som knappt märks i plånboken, för andra en omöjlighet.

Är ni medvetna om att det finns föräldrar i Sverige som väljer bort att äta för att ha råd att köpa obligatoriska gympaskor till sina barn? Att det finns barn som spelar sjuka varje gång det är skolutflykt för att matsäcken är en utgift familjens ekonomi inte klarar av?

Är ni medvetna om att det under nuvarande regering blivit fler familjer som inte har utrymme att låta barnen gå på kalas för att det inte finns pengar till present?

En regerings kvalitet kan mätas i hur väl de tar hand om samhällets svaga. Den nuvarande regeringen hamnar inte så högt på den skalan.

Det känns inte bra alls, det.

3 kommentarer:

  1. Nä, det känns verkligen inte bra!

    SvaraRadera
  2. Jag vet. Jag har varit barnet i familjen som inte hade råd. Jag har avstått från skolresor, utflykter och gymnastik lektioner. Endast på grund utav brist på pengar. Jag vet hur det är när skolmaten är det enda lagade målet mat om dagen.

    En sak kan lova. Mina barn ska aldrig behöva uppleva det.

    SvaraRadera
  3. och det finns många sådana barn. Om vi inte pratar om det kommer det att bli än fler, om vi inte protesterar kommer det aldrig att bli någon ändring på skolutflyktsmatsäckskraven, och vi inte visar att problemet finns, idag, mitt i bland villaidyller och syrenhäckar, kommer det aldrig att försvinna.

    SvaraRadera