onsdag 22 oktober 2008

Didaktik

Didaktik är, enligt susning.se, läran om undervisning.
Didaktik kan ses som den teoretiska delen av pedagogik. Vid lärarutbildningar fokuseras didaktiken med motiveringen att det ska vara det verktyg som läraren ska analysera och arbeta pedagogik (sin egen undervisning) med.
När jag gick på lärarhögskolan, i en annan tid i en annan värld, fick vi defintionen 'att sovra i stoffet', och inte just så mycket mer förklaring. Lektionerna i ämnet var osammanhängande, flummiga och visserligen lite roliga ibland, men inte just så givande. Idag hade jag en liten givande diskussion kring just detta med en klok och nyfiken person, och tvingades definiera lite grann för mig själv vad begreppet innebär på riktigt, i skolvardagen.

Min uppgift som lärare är inte, som jag trodde de menade på lärarutbildningen, att välja ut vilka texter eleverna ska läsa, vilka uppgifter de ska göra och vilka övningar vi kan hoppa över. Nej, min didaktiska uppgift är att förmedla till eleverna vad som är oundgänglig, vad som är viktigt och vad som är bra att känna till. Att berätta för dem om saker som de egentligen inte på död och pina behöver känna till, men som vara kul att ha hört talas om eller bra att veta för att få en djupare förståelse för det som är viktigt, och visa dem på mönster och system.

Så, ungefär, kom jag fram till att jag nog tänker till vardags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar