lördag 2 maj 2009

Tidszoner

Jag är en utpräglad nattmänniska. Jag lever i ständig konflikt med det moderna samhället på grund av detta, överväger t ex att säga upp mitt telefonabonnemang för att slippa råka ut för samtal av typen "Sov du? Vilken tur att jag ringde då så du inte sov bort hela dagen!"

Varför? På vilket sätt är timmarna före lunch värdefullare än timmarna före midnatt? Vem bestämde att den som gäspar klockan tio och stiger upp pigg och glad i gryningen är en bättre människa än den som glatt jobbar vidare till klockan tre och sedan sover till middag?

Jag har tjatat om detta tidigare, och jag kommer att fortsätta. Det är ju nämligen inte så att ens dygnsrytm på något sätt avgör om man är en bra människa eller inte! Tvärtom, vi behövs allesammans, och samhället skulle vinna mycket på att släppa på gamla värderingar och anpassa sig efter människor istället för att försöka anpassa människor efter samhället.

2 kommentarer:

  1. Kristian Grönqvisttis maj 05, 08:35:00 fm 2009

    Vad är det för fel på att vara uppe till ett och ändå gå upp tidigt..?

    SvaraRadera
  2. Många människor tenderar att fungera sämre utan tillräckligt med sömn. Reaktionstider, logiskt tänkande, förmåga att dra slutsatser, det mesta försämras.

    Besvarar det din fråga?

    SvaraRadera