lördag 9 maj 2009

Följetongen tvättstugan

Hörde häromdagen en granne, som får förbli barmhärtigt anonym, beklaga sig över hur en annan granne 'bokade så himla konstiga tvättider!' Jag har fastnat i detta och kan inte låta bli att fundera över om det betyder att grannen ifråga bokar, i den klagandes ögon, för många tvättider eller om det helt enkelt är så att de råkar vilja ha samma tider och den klagande egentligen menar ungefär 'den där människan har alltid bokat när jag vill boka, hur kan h*n alltid hinna först?'

För inte kan det väl vara så illa att det bara helt enkelt handlar om ett desperat försök att hitta ytterligare något att klaga på hos en granne? Nej, det vore ju rent patetiskt, så illa vill jag inte tro om mina grannar!

6 kommentarer:

  1. säg inte det, vid ett tillfälle när jag talade med vår dåvarande vicevärd berättade han för mig att grannen ovanför mig minsann hörde hur det lät i rören mitt i natten, vad han nu gjorde uppe vid den tiden...

    eh.. jaha? Vad nu vicevärden hade med grannens vakentider att göra och hur det nu kommer sig att han i sin tur tyckte att det angic mig dessutom.

    SvaraRadera
  2. Det där med vakentider är tydligen mycket viktigt. Här kommenteras det, med etikettsenligt prudentligt snörp på munnen, på vilka som har lampan tänd efter midnatt, ja, rent av till både två och tre på natten!

    Någon sliter i sin kammare vid nattlampans sken, jag blir närmast imponerad av denna ihärdighet och glömmer varje gång att det är ruska ogillande på huvudet, inte nicka imponerad, man ska göra.

    Nog borde skvallertanterna sova så dags?

    SvaraRadera
  3. Ja jösses, det är inte ett riktigt hus utan skvallertant. Vi har en och jag vaktar noga min tunga när jag talar med henne.

    Du har så rätt om detta med vakentider. Så länge folk inte stör mig lägger jag mig inte i. Hellre människor som pysslar i nattlampans sken än morgonpigga barn som ropar i trapphuset, är min ödmjuka åsikt

    SvaraRadera
  4. Det är en intressant iakttagelse, här hos mig råkade jag höra (Mitt på dagen) en grannes klagan över sin vuxna dotters skoval ;-)

    Jag tror att det är ett sätt att föra samtalet vidare, eller ett socialt kitt som vill föra över en vi-känsla mellan de som pratar med varandra. Intressant är det i varje fall.
    Ha en bra söndag

    SvaraRadera
  5. Här finns en färgglad bukett av både tanter och farbröder, alla utrustade med aktiv fantasi och en önskan att finnas i den gemenskap som skapas i ett Vi mot Dem.

    Vad gäller ungar i trapphuset morgon middag kväll så säger jag som Cornelis sjöng: "visst har det blivit kaos i tidens lopp,
    men så länge det finns ungar så finns det hopp"

    SvaraRadera
  6. Stråhatt, visst är det en önskan att förstärka vi-känslan. Det som gör mig ledsen är att det sker på bekostnad av andra människor när det man enas i är utpekandet av någon annans (inbillade eller verkliga) tillkortakommanden.

    SvaraRadera