torsdag 14 maj 2009

Kulturfyran

DN Bok hade för ett tag sedan en artikel om flera indiska författare. Jag blev jättesugen på att gå till biblioteket och försöka få tag på några av dessa böcker av indiska författare.
Kulturfyran startar här.


1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?


Det var en svår fråga. Jag vet inte. Ett antal, somliga bra, somliga usla.

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?

Det finns en ruskig massa länder här i världen. Jag tror aldrig jag läst någon bok från t ex Uzbekistan, men jag är inte säker. Den författare jag läst mest på senare tid kommer från Skottland, men jag är periodare, även geografiskt.

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?

All of the above. Dessutom har jag förmånen att få tips från elever, varje läsår.

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?

Mina drömmars land står inte att finna på någon karta. Det handlar om så mycket mer än bara platsen, självklart, i mina drömmars land finns frihet och jämlikhet, inte bara för den som har resurser. Det finns väl fungerande kollektivtrafik, formidabla skolor, solidaritet, öppenhet och individualism. Det finns hänsyn och omtanke, utrymme för drömmare och visionärer, kultur, kreativitet.

Och nattugglor bemöts med lika stor respekt som morgonrävar, romantiker värdesätts lika högt som rationalister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar