söndag 24 maj 2009

Kulturfyran

När Kulturfyran skriver detta är det förmiddag på Kristi Himmelsfärdsdag. I Aftonbladet läser jag om en biolog och forskare som föreslår att kyrkan öppnar för alla, ja alla religioner borde få finnas där. Han skriver:

I dag på Kristi Himmelfärd firar vi att en gud som blev människa flög upp till himlen. Detta efter att ha kommit ner till jorden för att låta sig dödas för att kunna förlåta oss. Det här är en märklig berättelse som inte blir bättre av att vissa säger att man bör förstå den symboliskt. En symbol för vad? Godtrogenhet?

Tja, det får mig att vilja fråga er följande i veckans kulturfyra:


1. Har du läst Bibeln eller delar av den? Har du i så fall någon favoritdel?


Jag har läst hela, många gånger, den ingår dels i litteraturhistorian, dels i SO-blocket på högstadiet. Rut är en favorit som brukar uppskattas i de flesta grupper.

2. Har du läst något ur andra religioners skrifter?

Visst har jag det, eftersom jag undervisat i SO ingick det i arbetet.

3. Vad betyder religion för dig? Vad associerar du ordet religion med?

Religion är ett sätt att betrakta världen, att försöka finna förklaringar till det oförklarliga och en trygghet i en värld som känns otrygg och farlig.

4. Finns det någon bok som för dig är så viktig som Bibeln är för kristna, eller som inspirerar dig i dina livsval?

Nej. Livet är alltför komplicerat och föränderligt för att en enstaka bok skall kunna fylla en sådan funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar