torsdag 11 mars 2010

Pojkar och flickor och mönster och sånt

På ett tåg på väg från söder till norr funderar jag och förundras en gnutta över hur diskussionerna kring det här med pojkar och flickor i klassrummen går. Att det finns olika, tämligen könsspecifika, mönster är de flesta rätt överens om men vad det beror på är inte fullt lika enkelt att sätta fingret på.

Somliga håller blicken stadigt i skrevhöjd och förklarar allt med sex och sexuellt spel, andra talar om att lärare inte bara tillåter utan faktiskt också uppmuntrar dessa mönster.

Ytterligare andra talar om behovet av manliga förebilder i skolan, föreslår könsuppdelade skolor där unga män och kvinnor överhuvudtaget inte skulle mötas i klassrummet för att slippa bekymra sig om hur det andra könet betraktar en.

Jag förvånas dock över diskussionens begränsningar - skolan existerar inte i en bubbla, den ingår i den kontext som är det svenska samhället. På stationen i väntan på tåget noterade jag präktiga medelålders män som tydligt markerade sin närvaro med högljudda skratt, yviga gester och en ogenerat hög samtalston där ingen i närheten kunde missa deras samtal, och därigenom informerades om hur viktig deras resa var.

Förbi denna högljudda grupp tassade kvinnor, enskilda och i små försynta grupper. De drog sina effektiva väskor på hjul efter sig, vinkade till varandra, log och hälsade. Samtalen fördes med vänligt diskreta röster, gesterna var ekonomiska och inkluderade bara den talande och möjligen den tilltalade.

Detta var ingen unik situation, tvärtom - alla har vi sett ungefär motsvarande situation gång efter gång, inte sant? Det finns ett etablerat mönster i samhället för hur man uppför sig utifrån vem man är och var man befinner sig. Unga människor ser detta, imiterar och tar efter.

Vill vi ändra på hur pojkar och flickor uppför sig i klassrummet? Är vi alldeles säkra på att det är i själva klassrummet vi kan åstadkomma detta isåfall? Kanske borde vi lyfta blicken och se på hur samhället utanför ser ut, det samhälle barn och ungdomar växer upp i, och fundera på om vi kan och vill ändra det först.

Mats på Tysta Tankar, Christermagister och Ann-Marie Körling är några av de bloggare som tar upp ämnet.

4 kommentarer:

  1. Senast jag åkte tåg delade jag kupé med ett gäng tonåriga prinsessor från Övre Östermalm på väg till Båstad. Det var inte tal om någon blygsamhet eller försök att dölja sin maktposition i samhället.

    Kanske är allt bara klass, klass, klass...

    SvaraRadera
  2. Klass tycks spela åtskilligt större roll än både kön och andra aspekter, det är synd att det är så svårt att lyfta fram den aspekten här i landet.

    SvaraRadera
  3. Det är en mycket viktig fråga. Den ekonomiska skillnaden... A-M

    SvaraRadera
  4. Den ekonomiska skillnaden är ytterligare en viktig aspekt att lyfta fram, inte med automatik kopplad till klass trots att de ofta nog går hand i hand.

    SvaraRadera