onsdag 24 mars 2010

Svensk hederskultur

En högstadieskola, ja, en hel västernorrländsk by vänder sig nästan mangrant mot en fjortonårig flicka. Vuxna människor, män såväl som kvinnor, tar ställning emot henne, uttalar sig öppet i media om att hon är en lögnare. De har hört, 'via bekantas bekanta', att hon varit ute efter hämnd, att hon velat det själv. Byskvallret har spritt sig ut över landet och vuxna människor tar rykten för sanning och uttalar sig om hennes beteende. De uttalar att de vill misshandla henne, tortera henne, de önskar att hon ska våldtas ytterligare för att 'lära sig en läxa'. Till slut lyckas de driva henne från byn, hon flyttar 50 mil bort men det är inte över.

Han dömdes, bland annat på sitt eget detaljerade erkännande, vittnesmål från lärare och rättsintyg, i både tingsrätt och hovrätt, till våldtäkt.

Hon dömdes, av byborna, vuxna och ungdomar, till en tillvaro i skam. Andra ungdomar berättar om hur det var helt tyst omkring henne, ingen pratade med henne.

Han är en 'fin kille', en 'schysst kille'. Hans mamma driver en intensiv kampanj på nätet för att fria sin lille pojke, hans uppdykande på skolavslutningen (ett brott i sig eftersom han har besöksförbud mot flickan) beskrivs av byprästen Lennart Kempe som en 'stark demonstration'. Han, den populäre, snygge, charmige pojken som satte sig på en fjortonårings armar och tvingade henne att suga av honom, som enligt egen utsago 'sprutade sin sats i hennes ansikte', lyfts i filmen från kyrkan fram som en återvändande hjälte. Han får applåder och kramar av både lärare och elever. Prästen blinkar förvirrat när han får frågan om hur han tror detta känns för flickan. Det har han inte tänkt på.

På kvällen våldtar pojken ytterligare en flicka. Denna gång finns fysisk bevisning, men DNA är något som viftas bort av byborna. De 'har hört' att det räcker med samma ögonfärg, de 'har hört' att det var ett väldigt svagt DNA-prov. Än en gång fäster de mycket större vikt vid vad de 'har hört' av 'bekantas bekanta' än vid vad som faktiskt kommer fram i rättegången. Grannars ord väger tyngre än alla DNA-kedjor i världen i kulturer som dessa.

Han dömdes, ytterligare en gång på mindre än ett år, till våldtäkt i både tingsrätt och hovrätt. Han genomgår just nu ett behandlingsprogram.

Även denna flicka dömdes, av byborna och deras svans på nätet, till en tillvaro i skam. Ungdomar berättar hur de ropade 'hora' efter henne.

Prästen och rektorn som uttalar sig i reportaget visar ett oförstånd och en okunnighet som rimligen borde betraktas som direkt tjänstefel. Deras agerande har gjort situationen många gånger värre för flickorna, och sannolikt även för den pojke de så gärna vill skydda.

Vi har inte tagit många steg ut ur medeltiden här i Sverige, hederskulturer lever och frodas. Är det inte dags att vi går in i den moderna tiden, där DNA är tyngre bevis än grannars skvaller; där en våldtäktsman, oavsett hur snygg och charmig han än må vara, får behandling istället för hjältestatus i bygden; där en våldtäktsmans anhöriga får stöd och terapi de också och slipper försöka hantera sin bitterhet genom att sprida etter mot våldtäktsoffret på Facebook; där skam inte används som ett vapen.

4 kommentarer:

  1. Ibland brukar jag tänka "avfolka landsbygden", men det är förstås ingenting jag säger högt...

    SvaraRadera
  2. Det var bra det. Att du inte säger det högt, menar jag. Prova tanken 'utbilda landsbygden' istället och säg hur den känns. I mångt och mycket kommer sig ju även denna hederskultur ur en form av paranoid provinsialism, ett slags hembygdsgårdsbevarande som gått i spinn. Om man finge lära sig mer och fick vidgade horisonter behövde man inte leva i denna ständiga rädsla för det okända, och inte gå till attack mot allt som hotar självbilden.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en primitiv första reaktion på sådana här historier, du har naturligtvis rätt.

    Handlar det om en rädsla för att det lilla samhället kommer att slitas sönder om det hemska är sant?

    SvaraRadera
  4. Nej, det handlar snarare om ett nästan sekterisktiskt tänkande där det som är hemvant blir viktigare än något annat, där anseendet bland grannar är viktigare än vad man egentligen gör. Vi såg ju hur 'bekantas bekantas' ord väger tyngre än något annat, hur det flickan själv sagt, att det handlade om en oral våldtäkt, sågs som motbevisat eftersom hon kunde bära tajta jeans och rida, 'och det hade hon ju inte kunnat göra om det varit sant', ty ryktet talade om vaginal våldtäkt.

    Jag tror inte det handlar om rädsla för att samhället ska slitas sönder, jag tror snarare det handlar om en rädsla för perspektiv - en rädsla för att det lilla samhället plötsligt ska framstå som litet, obetydligt, naket, exposed liksom när det hamnar i relation till omvärlden.

    SvaraRadera