torsdag 18 mars 2010

Lärarnas arbetstid

198 skolchefer (det låter snarlikt inledningen till sången '198 elefanter promenerade på en liten liten spindeltrååd' gör det inte?) vill ha större kontroll över lärares arbetstid för att, som man säger, kunna göra skolan flexiblare. Skolcheferna uttrycker sig lent, de har orden i sin makt och vet att formulera sitt budskap:
Vi vill se ett modernt arbetstidsavtal som öppnar upp för enskilda skolor att skapa en flexibel arbetsorganisation som stödjer lärande och elevers olika behov av stöd i sitt lärande. I omtanke om lärarnas arbetsmiljö vill vi också ha en normalisering av lärares arbetstid.
Omtanke om lärarnas arbetsmiljö. Är det inte fint?

Jag vill passa på tillfället att slå ett slag för att lärares arbetstid baseras på antalet elevtimmar snarare än antalet klocktimmar i framtiden. Det kostar i princip lika mycket planeringstid att ha två grupper om femton elever som att ha en grupp om trettio, så bryr man sig verkligen om lärares arbetsmiljö bör detta tas under övervägande.

6 kommentarer:

  1. Ja, och det är väl precis sådana överväganden som ett mer flexibelt system skulle kunna öppna för? Alla lärare har inte lika många elever, eller lika många olika ämnen, och behöver därmed inte lika mycket planeringstid...

    Jag har för mig att jag var i grunden positiv till förslaget senast vi diskuterade saken, men att vi kom fram till att allt hänger på en kunnig och pedagogiskt inriktad skolledning...

    SvaraRadera
  2. Ja, om det inte handlar om snöd ekonomi och avundsjuka vid tanken på lov och liknande. Risken finns.

    Det är också viktigt, om vi tänker oss en 40-timmars arbetsvecka, att folk verkligen håller sig till den, inte är 'duktiga' och jobbar över gratis under helgerna t ex för att kunna hålla samma tempo som nu.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tillhör den massan av lärare som under långa perioder jobbat alldeles för mycket och ser det som en möjlighet att synliggöra hur mycket tid olika uppgifter tar... Med 40-timmarsvecka får det vara slutarbetat vid 40 timmar, om inte övertid betalas ut. Jag hoppas att det kan medföra att vår tid med eleverna och den tillhörande planeringen uppgraderas, och att man inser hur mycket vår tid vid kopieringsapparaterna och andra mindre kvalificerade uppgifter kostar.

    SvaraRadera
  4. Man hoppas det. Men lite oroar jag mig för alla dessa duktiga annikor som finns överallt i våra skolor, som gör det 'för barnen' och lägger stora delar av sin fritid på jobbet, kommer de att ha disciplin nog att gå hem efter att det 40 timmarna är avklarade? Utan att ha med sig ryggsäcken full av arbete att göra därhemma? Många skolor lutar sig tungt på dessa, och många rektorer berömmer fult deras engagemang, väl medvetna om att det är ett sätt att klämma ut dessa extratimmar.

    SvaraRadera
  5. Är det verkligen "Annika" vi ska oroa oss för? Hon får väl skylla sig själv...och har all rätt i världen att engagera sig extra om det får henne att må bra. Men däremot kanske vi ska oroas över att hon får oss andra att se dåliga ut... Men det kanske var så du menade?

    SvaraRadera
  6. Ja, vi behöver oroa oss för duktiga annika, oavsett om hon är en hon eller han. Dels för att hon sätter en norm och riskerar att raskt rucka på principen om 40-timmarsvecka med sitt duktighetsbehov, dels för att hon riskerar att smälla rakt in i väggen. Om vi inte vill oroa oss för henne som person kan vi ju oroa oss för att den dagen hon gör det kommer hennes arbetsuppgifter hamna på oss, både de hon gjort under de 40 och de hon pysslat med på fritiden.

    SvaraRadera