söndag 9 november 2008

Veckans kulturfyra

Veckans kulturfyra rör USA, inspirad av valet:

1. Hur amerikaniserade har vi blivit? Får det amerikanska valet för stor uppmärksamhet?

USA är en dominerande stormakt, och det som sker i USA påverkar resten av världen. Valet där är av avgörande betydelse för det politiska klimatet i världen, och därför viktigt för oss här i Sverige också. Så svaret på den andra delfrågan blir nej.

Den första delfrågan har jag svårt att besvara, vad är amerikanskt och vad är västerländskt? USA är ett ungt land, vars kultur till största delen har gemensamma rötter med vår egen. Så svaret på den första delfrågan blir att det kan jag inte svara på.

2. Vad betyder amerikansk kultur för dig? Vad är den första bild du får i ditt huvud när du hör orden “amerikansk kultur”?

Jag undervisar i engelska, så amerikansk kultur betyder en hel del för mig då det är en stor del av mitt dagliga arbete. Den första bild jag får i mitt huvud är en bild av Washington Irving som med sin Knickerbocker ger oss en bild av den nyfödda nationen USA.

3. Nämn en bok eller film som kommer från USA och som du tycker är bra.

Vad sägs om tex Fannie Flaggs Fried Green Tomatoes. Den är både rolig och intressant, och man får en härlig receptsamling med på köpet.

4. Om du skulle få en resa till USA, vart skulle du resa då, om du fick välja?

Direkt till Moulton, Alabama och hälsa på en kär och älskad vän. Därifrån vidare runt i landet så långt jag fick för att hälsa på fler vänner, men först till Alabama, han är viktigast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar