torsdag 5 november 2009

Åh, dessa mobiltelefoner i klassrummet!

För ett par veckor sedan noterade jag att en elev i mitt klassrum var väldigt mycket mer intresserad av vad som hände på telefonen än av vad jag hade att säga. Jag gick fram och frågade vem h*n sms-ade så intensivt med och fick ett svar som gav mig en rejäl tankeställare:

-Jag och min kompis som sitter vid det andra bordet där borta pratar om det du ritade på tavlan, jag hängde inte riktigt med eftersom jag kom för sent och min kompis förklarade. Vi ville inte störa så vi messade istället för att prata.

Och därmed kan vi konstatera att debatten om mobiltelefoners vara eller inte vara i klassrummet är helt skjuten i sank, inte sant?

Elever använder sina mobiler som klocka, som miniräknare, de använder online-lexikon istället för de tunga otympliga fysiska exemplar vi erbjuder, de googlar fakta, de fotograferar det som skrivits på tavlan så att de kan lyssna istället för att desperat försöka hänga med och anteckna, och uppenbarligen använder de mobiler för att visa hänsyn till övriga elever och läraren också. Det skulle inte förvåna mig om det finns ytterligare tusen användningsområden där elever använder mobilerna i sina respektive bildningsprocesser, men jag är alltför antik för att känna till dessa områden.

Sannerligen, den nya sköna världen är här och den uppväxande generationen har utan tövan tagit den i besittning.

4 kommentarer:

  1. Jag blev väldigt förvånad när jag såg rubriken i min RSS läsare, men det ordnade ju upp sig! :-)

    SvaraRadera
  2. *ler oskyldigt* ibland är det lite kul att tonfall inte syns i skrift, man kan leka me't

    SvaraRadera
  3. - Helt skjuten i sank, sa Bill!
    - Har den nånsin funnit, sa Bull!

    Underbart exempel - och under tiden diskuterar vi på Lärarutbildningen blivande lärares IT-kompetens. Ibland tror jag att det räcker med att låta barnen vara ifred.

    SvaraRadera
  4. Ta upp det som exempel om du vill, det var så fantastiskt och jag är så stolt över mina hänsynsfulla elever.

    SvaraRadera