Givetvis var bussen inte i tid, den var tjugo minuter sen. En flicka i fjortonårsåldern frågade hövligt busschauffören varför han var så sen och fick en utskällning tillbaka. Ett par ögonblick senare fick vi allesammans en avhyvling via högtalarsystemet och en förklaring om att det minsann inte alls var chaufförens fel att han var så sen.
Och här måste Skånetrafiken tänka om. Dels bör de tänka över hur de dragit sina linjer, och dels bör de tänka över hur de bemöter sina kunder. När chauffören är 20 minuter sen bör h*n be om ursäkt för detta, inte skälla ut kunder som frågar varför. Det är definitivt inte kundernas fel och de har rätt att undra.
Kollektivtrafik är viktig. Med en prisvärd, väl fungerande kollektivtrafik med täta turer, god tidhållning, trevliga chaufförer, hela fordon och goda möjligheter till säker och billig parkering vid knutpunkter utanför stadskärnorna skulle man kunna få ner biltrafiken, öka säkerheten och bespara miljön en liten del av de utsläpp biltrafiken står för.
Så tänk om, Skånetrafiken, tänk om!
Scream for me!
14 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar