torsdag 28 maj 2009

Trafikradio

Jag fick ett mail igår, Hallå P3 frågade om de fick ringa upp mig och prata lite om elitskolor och profilklasser. Ja, visst, så trevligt. De ringde när jag precis klev av bussen vid jobbet i morse, men lastbilarna som dundrade förbi busshållsplatsen hördes lyckligtvis inte alltför mycket.

8 kommentarer:

  1. Nej, de störde inte och intervjun gick ju bra. Kul!

    Jag har märkt att många i debatten tänker sig att några få, verkliga talanger, ska gå i profilklass, medan jag ser framför mig att nästan varenda skola startar minst en... Det kan gå inflation i det eftersom det ser bra ut i marknadsföringen.

    Det kan ju också vara en anledning till våra olika åsikter i frågan.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog gärna se att varje skola startade avancerade grupper i både det ena och det andra, om jag ska vara ärlig, det skulle ju ge elever även i utsatta områden möjlighet att få utvecklas inom sina respektive specialområden utan att behöva resa till andra stadsdelar eller rent av kommuner.

    Det som bekymrar mig är hur många debattörer verkar betrakta det hela som en sänkning av nivån för de vanliga klasserna snarare än som en höjning av nivån för vissa elever. Det är stor skillnad.

    SvaraRadera
  3. Ja, risken för en sänkning för de övriga eleverna är ju det som överväger även för mig, och det beror väl till viss del på att jag är rädd att för många skolor kommer att starta profilklasser. Du vet ju varför: de mest engagerade lärarna "försvinner", resurser flyttas till profilklasserna och de övriga eleverna drabbas av uppgivenhet eftersom allt fokus läggs på profilklasserna.

    Blir det för många profilklasser kommer de inte bestå av de elever som har en talang eller ett specialintresse, utan snarare av dem vars föräldrar pushar eller som skolan "plockar dit" för att ha något att visa upp. Då får vi inte en höjning för några, utan bara samma som förut...och de övriga får det sämre.

    Men, det är ju bara mina farhågor, och det är ju tur att vi inte tycker samma sak alltid; hur skulle vi då komma vidare i våra tankar?

    SvaraRadera
  4. För mycket mycket länge sedan, i en tid långt före mobiltelefoner och internet, det här var på diabilderna och rullbandspelarnas tid, när jag gick på högstadiet, var vi faktiskt indelade efter nivå, samtliga elever på högstadiet. Vi var indelade i matematik och språk i kurser som benämdes 'allmän' och 'särskild' men lika gärna kunde benämnts 'vanlig' och 'avancerad' eller 'traditionell' och 'profil'.

    Enkelt uttryckt skulle man kunna jämföra det med att eleverna i de allmänna kurserna (och det var inte alltid samma elever i grupperna i de olika ämnena, somliga läste allmän matte och särskild engelska eller omvänt osv) läste för att nå upp till G-nivå, medan eleverna i särskild kurs läste för att nå upp till MVG-nivå eller strax däröver.

    Detta tilldrog sig under det ultraflummiga sjuttiotalet, plyschbyxornas tidevarv då jämlikhet mellan kön, klass och kultur var ledstjärna, och de lärare som undervisade i de särskilda grupperna i en årskurs hade ansvar för de allmänna i en annan. Eleverna fick byta mellan nivåerna efter behag och intresse, även om man fick klart förklarat att det var upp till en själv att läsa ikapp om man ville byta upp så fanns möjlighet att få hjälp.

    Vad gör dig så övertygad om att ett snarlikt system idag skulle vara så ödeläggande för skolorna och eleverna?

    SvaraRadera
  5. Det systemet gick även jag i, och har ingenting emot. Det är själva grejen med profilklasser, med betoning på klasser, som jag är emot. Att man delas upp i alla ämnen och i all verksamhet, bara för att man har en "talang" i ett ämne.

    SvaraRadera
  6. Det ligger ju givetvis, som med allt annat när politiker är inblandade, krassa ekonomiska tankegångar i botten. Det blir billigare att tjoffa ihop ungarna i en klass för sig, såklart, även om man får bussa en del av dem (eller limousina om det rör sig om barn som har den sortens vanor) härs och tvärs genom geografin.

    Men du, Christermagister, ska vi vara alldeles ohyggligt krassa ett ögonblick, och det blir vi nog både nödda och tvungna till nu, så delas ungar upp idag, i alla ämnen och all verksamhet, på grund av geografiskt och sociografiskt läge. De bemöts olika på utvecklingssamtal, behandlas olika i klassrum och får olika konsekvenser utifrån vilka deras föräldrar är, och att förneka det är bara fånigt.

    Den 'jämlika skola' som många svenska lärare talar sig varma för skulle jag gärna vilja se med egna ögon. Den skola där varje elev, smällbegåvad likaväl som normalslug, utagerande som introvert, blyg som dominant, svensk som invandrare, flicka som pojke, tillåts, uppmuntras till och ges utrymme för att utvecklas till sin fulla potential. Fram till dess kan jag bara se att detta med att låta elever utveckla talanger tillsammans är något att omfamna, ta till sig och utveckla.

    SvaraRadera
  7. Visst behandlas elever olika, men ju färre organisatoriska skiljelinjer vi har, desto bättre, tycker jag.

    "Fram till dess kan jag bara se att detta med att låta elever utveckla talanger tillsammans är något att omfamna, ta till sig och utveckla."

    Ja, om man ser det från den synvinkel (utifån eleverna som hamnar i profilklass) så tror jag att du har rätt; de positiva effekterna överväger antagligen. Men sett ur ett helikopterperspektiv (hela samhället) eller ur de andra elevernas perspektiv så tror jag att det negativa överväger.

    SvaraRadera
  8. Den stora skillnaden mellan ditt perspektiv och mitt perspektiv, Christermagister, tycks mig vara att när jag talar om alla elevers rätt att utvecklas tillsammans med andra ungdomar där man befinner sig på ungefär samma nivå av förkunskaper och kan ge och ta, inte bara det ena eller det andra, inom ämnet, så hör du mig tala enbart om de elever som skulle gå i vad som gammalt tillbaka skulle kallas särskilt grupp.

    Jag skulle vilja understryka, med emfas och röd penna, att när jag talar om alla elever så menar jag det bokstavligt. Varenda elev, oavsett bakgrund, utan undantag, har rätt att utvecklas utifrån sin nivå, och det betyder att läraren måste ha möjlighet att lägga undervisningen på en nivå som passar varje elev.

    SvaraRadera