tisdag 13 oktober 2009

Skånetrafiken

Jag bor i södra sverige. Jag är därtill på alla sätt för kollektivtrafik - en väl fungerande kollektivtrafik minskar biltrafiken, ökar säkerheten i trafiken, minskar trafikrelaterade förseningar och minskar belastningen på miljön. Win-win-win-situation, inte sant?

Tyvärr är Skånetrafiken av en annan uppfattning vad det gäller kollektivtrafikens uppgift. Trasiga, försenade eller inställda bussar och tåg är vardag för pendlaren som måste vara beredd på att resan kan ta upp till en timme längre än väntat både på morgonen och på eftermiddagen. Sura, stressade förare som tar onödiga risker och ofta är oförskämda mot passagerare tillhör också det vardagen, och man har sällan hjärta att bli arg tillbaka, deras arbetssituation är inte rimlig. Förarna har fått instruktioner att inte stanna om inte den som önskar åka med står vid hållplatsen, dvs inte längre än en decimeter från stolpen, ser uppmärksam ut och ger tecken. Det senare är förenat med vissa risker, somliga chaufförer misstolkar ibland en höjd hand som en signal om att de ska köra förbi.

Men ibland blir man irriterad. Idag på vägen hem hade jag omkring fem meter kvar till stolpen, och det är den slags busshållsplats där det inte finns något annat än just busshållsplatsen, när jag såg bussen komma. Jag vinkade och raskade mig mot stolpen med blicken över axeln, och bussen vek av en aning mot hållplatsen till och stannade, omkring en meter från kanten. Dörren öppnades motvilligt och när jag dödsföraktande hoppat ombord gav chauffören mig en försmädlig blick och sa:
Nu hade du tur att nån skulle gå av, annars hade jag inte stannat för dig
På henne blev jag faktiskt lite irriterad.

3 kommentarer:

  1. Jag har cykelavstånd till jobbet och tackar min lyckliga stjärna för det. Samtidigt missar jag alla dessa tillfällen till lärande om människans utsatthet som ett pendlande utgör.

    Kay Pollack har rätt:
    - Vissa människor är utsända för att vi ska träna vårt tålamod!

    SvaraRadera
  2. Du har rätt. Man har inte hjärta att bli sur på dem, men ibland är de för jävliga. Det verkar som om vissa förare inte ser deras passagerare som personer, eller ens människor för den delen. Jag har både blivit passerad vid hållplatser och fått bussdörren medvetet stängd på mig. Detta beteende är inte okej! För att inte tala om de absurda biljettpriserna. 30 kronor för en enkel resa till Lund? Skärp er skånetrafiken!

    SvaraRadera
  3. William, nej, sannerligen inte! Jag ringde upp Skånetrafiken igår för att fråga om deras policy gällande att plocka upp passagerare vid hållplatser. Beskedet jag fick var att jodå, det stämmer, förarna har fått direktiv att inte stanna om inte personen står vid hållplatsen, dvs vid stolpen, och ger tecken. Sen tolkar tydligen vissa chaufförer detta i vidare mening och tycker att den som kommer springande och lyckas hinna fram till dörrarna innan de stängts ändå inte är godkänd passagerare. Jag frågade om de inte är medvetna om sin ställning som serviceföretag, och den stackars mannen i andra änden visste inte vad han skulle svara utan hummade och mumlade och skulle föra detta vidare, sa han. Vi får väl se hur det blir med den saken.

    Mats, jag tar mig friheten att anta att du som oskyddad trafikant skulle uppskatta en minskning av biltrafiken du också? Jag hör att det planeras spårvagnar i Malmö, det känns som ett steg i rätt riktning. Spårvagnar håller oftast tiderna bättre än bussar och kanske kan bli ett alternativ som får fler att lämna bussen.

    SvaraRadera