torsdag 29 oktober 2009

Hörru Björklund!

Det var en stund sen jag skrev till dig nu, jag har inte glömt dig, så var inte ledsen. Jag nickade ju faktiskt gillande åt ditt förslag om återförstatligande av skolan, det hoppas jag du noterade? Det är ingen enkel fråga och vägen kommer att vara både krokig och stenig, men om vi bara håller elevernas bästa för ögonen kommer de att bli bra i slutändan. Givetvis menar jag då alla elever med sina olika behov och förutsättningar, utan undantag, även de där stora bullriga tonårspojkarna som ju kan verka lite skrämmande, men det vet du, inte sant?

Men jag pratar på, det var ju inte alls det jag tänkte ta upp idag. Nej, det var något helt annat, ett enda litet ord du ofta använder: disciplin. Du pratar om att disciplin måste återinföras i skolorna och jag har fundera lite på saken på sista tiden. Disciplin är ju ett sånt ord som kan tolkas på många olika sätt, jag tror t ex inte alls, tyvärr, att du pratar om akademiska discipliner, jag tror inte heller du pratar om aga.

Nej, jag tror att du egentligen menar struktur, gör du inte? En skola med tydlig och öppen struktur, från förskola (och vi borde fundera över om det inte vore bättre att återinföra begreppet lekskola när vi nu ändå är inne på ämnet semantik, du vet hur viktig lek är för barns utveckling, inte sant?) till högskola och universitet låter så mycket rimligare än det lättmisstolkade 'disciplin i skolan'. Börja använda begreppet struktur istället för disciplin ska du se att kommunikationen med t ex lärarkåren flyter lättare.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Mmm det låter klokt! I princip! Fast jag blir lite osäker på om Du skämtar eller menar allvar.

    SvaraRadera
  2. Jag menar allvar. Struktur i skolan är viktig, det har om inte annat detta kommunaliseringsexperiment visat oss.

    SvaraRadera