torsdag 12 november 2009

Tid för status

Lärare är inget statusyrke. Få lärare har någon som helst status, och få lärare verkar villiga att faktiskt göra något radikalt för att ändra på detta. Det klagas en hel del, över arbetsrum, tidsbrist, utökade arbetsuppgifter, maskiner etc men det protesteras mer sällan. Och det är synd, för status ger inflytande och möjlighet att både påverka och göra skillnad.

Vad ger ett yrke status?

Är det hög lön? Möjlighet att själv styra över sin tid? Respekt? Schysst arbetsmiljö? Många män i kåren? Något annat?

Fundera på saken, och fundera sedan på de argument som framförs t ex för att förändra lärares arbetstid från ferietjänst till semestertjänst.

Jag har svårt att se att det har något med statushöjning att göra.

2 kommentarer:

  1. Jag har lite svårigheter med begreppet "status". Precis som med "respekt" så finns det ju en viktig skillnad mellan status/respekt som förtjänas och sådan som kommer sig av yttre markörer eller med hjälp av formell makt, tvång eller rädsla...

    Som lärare vill jag ju ha status och respekt för att jag utför ett gott arbete... Ingenting annat. Sedan finns det ju markörer och årgärder som kan hjälpa till att synliggöra det goda arbetet eller höja och sänka bilden av mig och yrket, det vet jag, men jag har lite svårt att förhålla mig till dessa eftersom själva "jakten" på dem gör att det känns som att man försöker höja sig utöver vad man faktiskt utför...

    Jag funderar vidare, men jag tror att det viktigaste är att vi koncentrerar oss på att synliggöra det goda arbetet som utförs, och på att sudda ut de delar som är mindre goda...

    SvaraRadera
  2. Och hur gör vi detta? Hur suddar vi ut de delar som är mindre goda, och hur förstärker vi det goda arbetet som utförs?

    Elever behöver lärare som väcker respekt, lärare som lyssnas till, lärare som får loss de resurser eleverna behöver utan att behöva fjäska och lirka och mygla. Kan vi nå dit genom att toffla omkring och bara vilja ha respekt för att vi utför ett gott arbete?

    Jag är skeptiskt.

    Hur, menar du, skulle denna status manifesteras? Från vem skulle vi få denna respekt? Från vem vill vi ha den?

    SvaraRadera