söndag 22 november 2009

Om elever

Hej lärarkollegor,

Ni vet de där eleverna som har svårt att sitta stilla i klassrummet? De där som alltid pillar med något sådär irriterande, jonglerar med pennan t ex, plockar med saker i väskan, pillar med mobilen, fipplar med saker och ting under bordet, småsnackar med bänkgrannen, klottrar på papperet istället för att skriva av det som står på tavlan. De där eleverna som inte, hur många gånger man än säger ifrån, lägger ner pennan, mobilen, håller tyst, tar upp händerna på bordet och fokuserar på det vi lärare pratar om istället! Känner ni igen dem? Ni har dem också i era klassrum? Jag trodde nästan det.

Låt dem hållas. Stör det att de fipplar med just det de fipplar med så ge dem något annat som inte låter om sig, det finns små mjuka bollar fyllda med plastkorn som inte låter något alls, t ex, kostar en tia i leksaksaffärerna, det finns såna där hjärnor och dödskallar och demonskallar och vad det nu är som är fyllda med någon slags gelemojs som man kan forma om hur mycket som helst, det finns suddgummin istället för pennor och det finns säkert annat jag inte kommer på just nu.

Det är nämligen ofta så att dessa elever behöver ett utlopp för sitt rörelsebehov, de behöver få hålla sina fingrar sysselsatta för att kunna slappna av och lyssna. Om de tvingas hålla fingrarna stilla och titta mot tavlan på ett uppmärksamt sätt så är det där fokuset hamnar - på stillasittandet och tittandet i rätt riktning. De kommer inte att höra ett ljud av det som sägs, inte se ett ord av det som står på tavlan, inte dra en slutsats eller kunna svara på en fråga för hela deras koncentration kommer att ligga på att vara stilla. En tankeloop i hjärnan - sitt stilla inte pilla sitt stilla inte pilla sitt stilla inte pilla - kommer att blockera all input.

Och det var ju inte alls det vi ville uppnå, eller hur?

Låt dem hållas och gläds åt att de funnit en strategi för att kunna balansera rörelsebehov mot kravet på att fokusera och lyssna.

Värt att testa, inte sant?

/Morrica

4 kommentarer:

  1. Japp, jag håller med, förutom att jag tror att bara halva deras koncentration kommer att ligga på att vara stilla. Den andra halvan går åt till att "hata, hata, hata" personen och systemet som ständigt förnedrar mig inför mina kamrater och får mig att känna mig värdelös. (Ingen idé att låtsas som att jag inte har personliga erfarenheter av det där va? ;-) )

    SvaraRadera
  2. Christer, du har så rätt, och då blir det ju ännu sämre förutsättningar för inlärning av ett endaste dugg av det läraren försöker lära ut.

    SvaraRadera
  3. "If you choose to critisise you choose your enemies" :-)

    Jag hållet med till stor del. Och det känns ännu värre när man ska tvingas att slösa undervisningstid på mössor och ytterkläder när man har elever som inte sällan är myndiga. Där kan man snacka om att förflytta fokus fel. Men tvingas man av skolledningen och "vi får ju för den läraren"-fenomenet uppstår är det inte kul... "Ordningsmännen" har allt för ofta makten...

    SvaraRadera
  4. Caligula, visst är det larvigt att tjafsa om ytterkläder. Jag har tur, vårt språkhus är så etterförjordat kallt att ingen har samvete att tjafsa om ytterkläderna så jag slipper låtsas om att den konflikten ens finns, men så väl förspänt har man inte överallt.

    Ja, ordningsmännen har mycket makt, åtminstone på ytan.

    SvaraRadera