lördag 22 augusti 2009

Om Bröstcancer

Ken Ring framförde låten Be en Bön i tv4 Nyhetsmorgon. Jag vet inte hur längre det ligger kvar, passa på att titta. I låten berättar han om när hans äldre syster June, bara sexton år efter att deras mamma gått bort i cancer, fick bröstcancer, han beskriver hur han tappade telefonen och föll ihop på marken vid beskedet. Han beskriver hur hon försöker skydda honom och trösta honom men "hur ska jag kunna glömma bort den där stunden när jag satt bredvid mamma och torkade blod ifrån munnen?"

Med tårar rinnande nerför kinderna rappar han "jag är så rädd i mitt lilla hörn, jag ber en bön för jag vill inte att du ska dö" och sätter ord på den hjälplöshet, den förtvivlan och den förtvivlan en anhörig känner.

Har du en slant över, fundera på om du inte borde skänka den till Bröstcancerfonden. Det är en sjukdom som slår till i alla samhällsklasser. Den finns i två varianter, den ena är ärftlig. Det innebär att en och samma familj kan drabbas, som i Kens fall, om och om igen. Många överlever men mer än var fjärde dör.

Gör vad du kan för att bidra till att fler överlever och färre drabbas, ok?

4 kommentarer:

  1. Det skriver jag under på. Jag har drabbats inte själv men nära anhörig.

    SvaraRadera
  2. Det är en grym modermördare. Vi bör göra vad vi kan, allesammans.

    SvaraRadera
  3. männskligheten driver jhu en konstant strid att utrota sjukdomar och hoppas de lyckas

    SvaraRadera