onsdag 5 augusti 2009

Kulturfyran

Många har gissat vem författaren Lars Kepler är. Författaren till boken "Hypnotisören" är ju ett mysterium, många har gissat på olika personer. Boken såldes utomlands redan innan den ens kommit ut på svenska marknaden.
Nu lutar en hel del åt att det är en kvinna. Om vi ska tro Aftonbladet, som säger sig fått tag på en bild på Lars Kepler. Lars Kepler poserar i en låda på Luntmakargatan i Stockholm.

Bilden visar stövlar som ser rätt typiska ut för en kvinna och med kjol och kappa över. Fast å andra sidan, nu när Pridefestivalen nyligen avslutats borde vi förstås ha vidgat våra vyer och inse att en man kan klä sig så också, om han vill.

Här startar veckans Kultufyra:

1. Vem tror du är Lars Kepler?
Någon som är oerhört uppmärksamhetskåt och valt pseudonymens mask och mantel för att få mer av den varan, någon med goda kontakter inom mediavärlden som hjälper till att lägga ved på brasan och skapar en hype med antydningar och spelade spekulationer. Samtidigt någon, av de delar av texten jag läst att döma, med påver berättarförmåga, mycket lite att säga och ett torftigt språk, som sannolikt är medveten om att den litterära förmågan inte skulle räckt till för att inhösta ens tiondelen av den uppmärksamhet pseudonymtricket gett.

2. Tycker du det är bra att en författare skriver under pseudonym? Många goda författare har genom åren, av olika anledningar, valt att publicera sina verk under annat namn. Det är helt upp till författaren. Namnet på författaren tjänar, för mig som läsare, som en liten vink om vad jag kan vänta mig innanför pärmarna på boken, oavsett om det är ett nom de plume eller ett verkligt namn. Att använda sig av pseudonym kan vara ett sätt att markera att detta inte är en bok av samma slag som brukar ges ut under författarens eget namn, det kan vara ett sätt att skydda författaren, det kan vara ett sätt att överhuvudtaget få boken utgiven. Jag lägger inga moraliska aspekter i frågan.

3. Skulle du kunna tänka dig skriva under pseudonym? Givetvis, om situationen så krävde.

4. Hypnotisören handlar om en läkare som hypnotiserar en tonåring. Vad tänker du om hypnos, har du varit hypnotiserad? Det finns mycket om hjärnan, minnet, medvetandet etc vetenskapen inte känner till, och det finns ännu mer jag inte känner till om saken. Ett andefattigt svar, men det bästa jag som icke insatt i frågan kan ge.

2 kommentarer:

  1. Definitivt mediakåt! Vågade inte riktigt skriva det i mitt inlägg, men du har så rätt!

    SvaraRadera