onsdag 12 augusti 2009

Kulturfyra

Jag kan periodvis vara en bokslukare - men ibland hittar jag en bok som jag inte kan läsa snabbt, där jag vill njuta av vartenda ord och ta in alla bilder och dofter som boken förmedlar, ta in alla tankar den sätter igång.

Ja, hur läser vi? Veckans kulturfyra handlar om läsning.

1. Hur läser du?
Snabbt, översiktligt och i bilder när jag nöjesläser. Med pennan i handen, linjal och marginalanteckningar när jag faktaläser.

2. Hur många böcker läser du i månaden? Ett stor antal, men jag räknar varken antal eller sidor. Uppskattningsvis omkring femton böcker i månaden, läser flera parallellt.

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker? Jag läser det mesta, är det väl skrivna väl berättade historier ger jag mig gärna hän. Jag läser inte dåligt skrivna meningslösa böcker av fantasilösa pretentiösa människor som t ex Marklundskan.

4. Vilka böcker står på tur att bli lästa av dig nu? Härnäst återvänder jag till Thornfield manor.

4 kommentarer:

  1. Å så skönt med en till som inte fastnat riktigt för böcker av Marklunds typ. Jag är ingen deckarperson-blir så deprimerad av alla människor som inte tycker om varandra.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar välskrivna deckare, med trovärdigt persongalleri och en rimligt trovärdig historia. Den sortens böcker är underhållande och trivsamma att läsa när man vill koppla av en stund. Marklundskans skriverier hör inte till den kategorin, hennes högfärdiga karaktärer är platta och ointressanta, historierna så illa spunna att de blir löjliga och hennes språk så fattigt att man skäms över att vara norrlänning.

    SvaraRadera
  3. Gillar också att läsa skönlitteratur snabbt och kan ibland bli irriterad när språket kräver långsam läsning. Det funkar om det är ett vackert språk, men inte om det bara är hackigt och svårläst.

    SvaraRadera
  4. Lilla O, det ska vara en otroligt bra historia för att det ska vara mödan värt med sådant språk. Oftast lägger jag bort en bok som är hackig och svårläst, livet är för kort för att slösas på dåliga böcker

    SvaraRadera