söndag 30 augusti 2009

Musikfoto

Veckans musikfoto minns jag i elfte timmen och strax därefter. Att jag har varit tre dagar på en synnerligen illa tidsplacerat kursuppstart på ett universitet 45 mil härifrån, och förslösat timmavis på tåg utan möjlighet till att använda dator (trettio grader varmt, trångt, bagage, skrikande spädbarn och studenter precis överallt var rent fysiskt i vägen!) gör att jag ligger brutalt efter i allt, men veckans tema är viktigt.

Love

Jag väljer givetis Tiamats Vote for Love av många anledningar men främst för titeln.



Vi har sett reaktionerna efter det sannolika valfusket i Iran, och vi har sett valet i Afghanistan genomföras trots våld och mord och hot om än värre blodspillan. Kärleken till friheten är större än rädslan för repressalier, och det hoppas jag vi ser här i Sverige också när det är dags att rösta. Det är bara lite mer än ett år dit och partiernas valpropagandamaskinerier mullrar fram över landet.

Jag väljer en bild av en sommarsolnedgång, där molnskuggor och den sjunkande solen skapar något som nog skulle kunna betraktas som antitesen till det ljusfenomen som kallas guds finger. Att kunna gå ute och betrakta kvällshimlen utan rädsla för repressalier eller ett öga på klockan för att hinna in innan utegångsförbudet träder i kraft, det är en aspekt av frihet.



Älskar du frihet? Se då med öppna ögon på vad som händer, och vem som gör vad. Lyssna till mer än bara propaganda och rösta utifrån ditt förstånd och ditt hjärta.

Det är kärlek det.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du tog dig tid! En mycket bra reflektion, ackompanjerat av en av favoritgrupperna (de plockas fram på hösten...).

    SvaraRadera
  2. Roligt att det uppskattas, det är väldigt viktigt med rösträtt och som samhället ser ut idag anar jag att det inte dröjer särskilt länge innan begränsningar i den föreslås. Det oroar mig, därför är det extra viktigt att vi använder våra röster så länge vi kan.

    SvaraRadera