måndag 17 augusti 2009

Till damen i de röda byxorna

Tipset inför framtiden är att inte ta för givet att alla som står vid samma busshållsplats skall med samma buss, i synnerhet inte om man står vid en hållplats där fyra eller fler linjer gör uppehåll för på och avstigande ungefär samtidigt. Om du vinkar förbi en buss du själv inte skall med finns risken att du med samma nonchalanta gest gör någon eller några av de medväntande försenade till jobbet.

Det är inte ok.

Ett försmädligt leende och ett 'förlåt' gör inte saken bättre. Att jag vände dig ryggen utan att svara betydde exakt vad det såg ut att betyda, jag godtog inte din ursäkt. Det du gjorde var säkert ett misstag, men det var ett misstag som kom sig av att du var självcentrerad. De var därtill ett misstag som ledde till att jag kom till jobbet tjugo minuter senare än planerat. Om du varit min arbetsgivare, hade du accepterat förklaringen 'nån korkad människa viftade åt bussen att inte stanna vid busshållsplatsen så jag fick vänta på nästa'?

Gör inte om det. Inte mot mig, inte mot någon annan.

2 kommentarer:

  1. Hoppas damen läser det och bättrar sig. Själv brukar jag nöja mig med att sätta mig ner eller backa om jag inte ska med en buss och det är fler på hållplatsen.

    SvaraRadera
  2. Man hoppas, men man har lite svårt att tro på det själv. Den här sortens människor är ofta väldigt upptagna av sig själva

    SvaraRadera