onsdag 17 juni 2009

Qarlsson skämtade inte, hon menade vad hon skrev

Annika Qarlssons blogginlägg där hon jämställde piratpartister med våldtäktsmän var inte ett skämt. Hon gör ett par lama försök att upprätta sig själv i ännu ett par blogginlägg men lyckas istället förstärka det hon först skrev.

Människan som skriver detta är riksdagsledmot, utsedd att leda riket. Hon har makt och inflytande, hög lön och hög status i samhället. Hon förefaller däremot helt sakna omdöme och perspektiv. Inledningsvis valde hon att kommentera valresultatet såhär:
Däremot så finns en tanke och en reflektion kopplat till Piratpartiets framgång med många unga män som lagt sin röst på dom för att värna den personliga integriteten. Tänker på statistiken som kom härom dagen som visar att det är ofattbart många unga kvinnor som våldtas av unga män som de känner lite grann eller lite mer. Och jag får inte ihop det - tycker unga män att integritet är viktig eller tycker de inte det???
och försöker förklara sig såhär:
Jag har förstått att mitt tidigare inlägg tolkats som att jag anklagar alla Pirtpartister (sic!) och alla unga män för att vara våldtäktsmän. Så är inte fallet. Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig. Det jag efterlyser är alla mäns engagemang att även nå samma höjder var gång en ung kvinnas integritet kränks som får konskevenser (sic!) för resten av hennes liv. För problemet med det ökande antalet våldtäkter måste fler män diskutera, rasa över och kräva resultat [...] Men de är för få. Männen som agerar är för få. Våldtäkterna, övergreppen eller otrygghetskänslan blir inte prioriterade eller väcker inte reaktioner runt kaffeborden på arbetsplater (sic!) eller i skolan när de händer. Om enade krafter vänds mot de dagliga inkränkningarna på många kvinnors integritet så skulle stora saker ske…
Efter att ännu en gång upprepat att hon lever i föreställningen att män struntar fullkomligt i våldtäker och övergrepp mot systrar, vänner, bekanta och kvinnor i allmänhet levererar hon en bortförklaring som sannolikt är avsedd att tolkas som den ursäkt det inte på något vis är:
Jävligt klantigt att skriva så att många uppfattar det som att jag anklagar dom för att vara våldtäktsmän. Fel av mig ! Helfel av mig !!!
Demokratiska val leder ibland till att rena miffon, i brist på bättre ord, hamnar i ledande ställning. Deras väg dit ser lite olika ut, men handlar i mångt och mycket om att odla rätt kontakter. Men det handlar också om tillåtande. Vill vi ha henne kvar? Tillåter vi att hon stannar kvar på en så viktig position, trots den människosyn hon tydligt visar upp? Det är upp till oss. Personligen anser jag att hon visat att hon inte har vad som krävs, i mycket högre grad än den som lämnat några tv-avgifter obetalda.

Vad tycker ni? Nej, säg det inte till mig, och inte till henne heller. Säg det till media, till tidningar och tv, skriv det i bloggar och twittra det, och ta del av vad andra säger om saken. Lyssna och läs. En av demokratins hörnpelare är kommunikation, samtal och åsiktsutbyten människor emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar