onsdag 3 juni 2009

Kulturfyra

Astrid Lindgren-priset 2009 delades ut under högtidliga former i Konserthuset i Stockholm. Kulturbloggen var där och har bloggat om det. Under utdelningen fick vi reda på att arbetet med att vaska fram nästa års pristagare redan har börjat. Redan finns mer än 150 nomineringar från världen över. Så den här gången handlar Kulturfyran om Astrid Lindgren.

1. Vilken är din favoritbok av Astrid Lindgren?


Ronja Rövardotter återvänder jag till om och om igen. Lovis metoder för att uppfostra både barn och rövare borde få tjäna som inspiration för både föräldrar, förskolor och skolor.

2. Vem är din favoritkaraktär i Astrid Lindgrens böcker?

Farbror Melker, denne ensamstående ständigt kämpande kärleksfulle fader, disträ och opraktisk, filosoferande och alltid med sina barns bästa för ögonen. Även när han saltar efter behag.

3. Vilken karaktär är mest lik dig?

Madickens pappa, tror jag.

4. Vem tycker du borde få Astrid Lindgren-priset?

Egentligen jag själv, för att jag försöker sprida budskapet från hennes berättelser över världen. Men jag antar att jag inte är känd nog, och antagligen varken tillräckligt politiskt korrekt, charmig eller ens i rätt bransch, så istället skulle jag vilja nominera Pink för att hon ständigt står på unga flickors sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar