lördag 21 februari 2009

Kulturfyra

I förra veckans kulturfyra talades om pension. Jag missade den, gammal och glömsk som jag är, men tar den nu: I dagarna har väl ett orange kuvert trillat ner i de flesta brevlådor i Sverige. Det är pensionsbeskedet. För de flesta är det som alltid något av en chock. För beskedet visar bara en del av pensionen.
Jag undrar hur det, hur många har koll på sin pension, hur många bryr sig och hur många inser att de en dag faktiskt blir pensionärer?
Det här blir en kulturfyra.


1. Har du koll på din pension och vet du skillnaden på PPM och avtalspension?


Ja, och ja. Men trots att jag är så gammal som jag är räknar jag kallt med att systemet kommer att vara både föråldrat och förändrat innan det blir dags.

2. Har du några tankar om vad du ska göra när du blir pensionär?

Absolut. Jag har min egen mormor, morfar och farmor som förebilder och kommer att ägna tiden åt att skämma bort mina barnbarn något alldeles kopiöst.

3. Visst råder det åldersdiskriminering i Sverige. Många arbetsgivare sållar bort ansökningar från människor som fyllt 50, ofta till och med från 45. Har du några tankar om åldersdiskriminering, av unga eller gamla?

Inget är nytt under solen, människor har alltid bemötts och behandlats olika utifrån ålder, härkomst, klasstillhörighet etc. Så är det, så var det, så förblir det. Det har med vårt behov av att ordna vår värld att göra.

4. I en del österländska länder hyllas visdom och ålder. Dock inte så i vårt västerländska samhälle. När läste du om någon som är 65+ på gammelmediernas nöjessidor? Vem i så fall?

När läste jag gammelmediernas nöjessidor senast? *grubbla grubbla* det minns jag inte, men jag minns att det var Tina Turner (fyller 70 år i år) jag läste om, något om hennes europaturné.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar