torsdag 1 maj 2008

Bloggpengar

att en och annan tjänar en slant på sin blogg är knappast någon hemlighet. Vi är omgivna av reklam idag, i sån kvantitet att jag tror de flesta av oss knappt ser det längre. Vilket leder till att den som vill synas är tvungen att ta till nya metoder, antingen mer uppseväckande, mer högljudd, mer färgrann, med risken att människor bara blir irriterade och inte alls vill köpa produkten. Ett annat grepp, populärt som attan just nu, är nostalgi. Ingen har väl missat de 'sjuttiotalsnostalgiska' reklamsnuttarna där man imiterar informationsfilmer, bilprogram och barnprogram från sjuttiotalet, eller de pastellfärgade rengöringsmedelsreklamfilmer där man imiterar technicolortekniken från femtiotalet komplett med frisyrer, mode och design från utvald era. Ett tredje grepp, lite mer lurigt men förmodligen mer effektivt, är smygreklam. Produktplacering i filmer, buzzadore med produktprover att dela ut bland kompisar och bloggare som får betalt för att skriva positivt om vissa produkter, vilket för oss tillbaka till utgångspunkten.

Jag blev erbjuden, idag, nämligen, att tjäna en peng på min blogg, jag fick veta att svenska bloggers (ska tydligen arbetas in som den officiella svenska pluralformen på bloggare, jag är skeptisk) är nu välkomna att ansluta sig till bloggerwave och få små trevliga uppdrag i form av ämnen man skall avhandla i sin blogg.

Är det något för mig? Skulle jag kunna skriva på uppdrag av någon annan, eller skulle det få mig att tappa lusten att formulera tankar i skrift? Jag har inte tänkt på saken tidigare, så jag avstår från att uttala mig om saken just nu, även om jag rent spontant känner mig lätt tveksam, jag undrar om man inte riskerar att bli strömlinjeformad? Kan man behålla sin integritet och samtidigt skriva på någon annans uppdrag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar