måndag 12 maj 2008

Fylleri

1. Vilken bok läste du senast?

Adams bok av Åsa Moberg och Adam Inczédy-Gombos. Intressant men sorgligt bekräftande.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Shantaram av Gregory David Roberts, på tåget på torsdag.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Utan att räkna efter alltför noga ser det ut att vara tämligen jämlikt, till min glädje.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Aldrig överhuvudtaget. Däremot händer det att jag finner mig själv läsa väldigt sakta om en bok är vackert skriven och antalet olästa sidor börjar minska.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Vilken svår fråga, den som såg så lätt ut när jag tittade på frågorna! Överallt ifrån, omslag, baksidestexter, författare, recensioner... bookcrossing!... elevers uppsatser ger mig många goda uppslag.

6. När blir en bok för lång?

När den tråkar ut mig och jag av någon udda anledning måste läsa den ändå.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Jag läser hellre på orginalspråket än halftaffliga översättningar. Så mycket går förlorat!

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Det har aldrig hänt. En eller annan bok har jag rekommenderat många människor att läsa, Zahiren av Paulo Coelho till exempel, men att övertala dem är dumt, tänk om de inte tycker om den och jag ställer till så att de inte vill prova någon annan bok av den författaren?

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Självklart! Ger den mig inget struntar jag helt i den.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Engelskspråkiga klassiker är klart överrepresenterad, de tar upp tre hela hyllplan alldeles själva. Men de är en del av mitt jobb, så det kanske inte räknas? Annars är det nog en väldigt blandad kompott, romaner, fantasy, fakta, deckare och annat i en salig blandning.

Tack Älvan för frågorna, de var faktiskt roliga att svara på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar