onsdag 23 december 2009

Bokfrågornas ABC

Snart jul och dags för bokstav nummer 5 som i Bokfrågornas ABC är E:

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?


Evergreens, ständigt grön, såna som aldrig vissnar är böcker jag kallar tidlösa. Jag har skrivit om dem tidigare i den här leken.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

England, utan konkurrens. Både för jobbets skull, för att jag älskar språket och för att jag tycker om kulturen som den återspeglas i böcker. Dessutom slipper jag fundera över hur mycket som gått förlorat i översättningen. Modern italiens litteratur, däremot, är jag helt oinsatt i.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

Ian Rankin, Iain Banks, Virginia Woolf, Oscar Wilde, Tolkien, Astrid Lindgren, Neil Gaiman, Shakespeare utan inbördes ordning och utan att på något sätt förringa dem jag inte nämner den här gången.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Bibeln är en intressant samling berättelser och texter, utvalda av många olika människor under lång tid och i många olika områden. Där finns lagar, poesi, berättelser och legender, och genom att läsa texter i boken vinner vi en viss insikt i hur människor på andra platser i andra tider sett på världen. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar