måndag 12 april 2010

Skoldebatten

Jag behöver fundera ett tag över argumenten mot friskolor och för kommunala skolor, för jag hänger inte alls med i debatten.

Jag förstår inte hur man kan hävda att ett system där man tillåter det att regna in i ett klassrum i tiotals år utan att det åtgärdas mer än provisoriskt; där det är acceptabelt att elever, år efter år efter år, tvingas sitta i ett klassrum där temperaturen sänker deras koncentrationsförmåga; där en elev kan mobbas ut total efter att ha blivit kränkt av en annan elev, som i sin tur hyllas, allt medan rektor och övriga pedagogisk personal obekymrat mumlar om att de inte gått utbildning i att använda Internet; där rektorer kan uttala sig raljant och förnedrande om elever med funktionshinder och ändå få behålla både position och anseende; hur man kan hävda att detta system är ett system som stärker jämställdheten och mångfalden i samhället.

Innebär jämställdhet att alla har det lika jävligt?

Jag förstår det faktiskt inte. Därför kommer jag inte att skriva mer om saken förrän jag hunnit fundera lite över det hela, lyssnat mer till argument och frågat hur folk egentligen tänker när de argumenterar. Kanske förstår jag sen.

4 kommentarer:

  1. Tre huvudpunter i mina tankar:

    Ett system där vi har bra skolor som bara vissa har praktisk tillgång till leder till ökad segregation.

    Skolor som satsar på image kan få oförtjänt hög status, till slut hamnar vi i en situation där det gäller att ha gått i "rätt skola" i stället för att ha lärt sig någonting.

    Att drivkraften i grunden är ekonomisk vinst kan ställa till stora bekymmer.

    Ingen av punkterna är egentligen helt låst till friskolor, men risken är större när det gäller dem...tänker jag! :-)

    SvaraRadera
  2. Christer, dina huvudpunkter förtydligar precis det som gör mig frustrerad - varför läggs inte all den tid och kraft som går åt till att peka ut förskräckligheten i friskolor och att alla elever inte får plats på dem istället på att göra de kommunala skolorna bättre?

    SvaraRadera
  3. Ja, det kan man undra, och det skrev jag om i mitt senaste inlägg (typ).

    SvaraRadera
  4. Ja, och ungefär därför börjar jag känna att det är rätt fruktlöst att försöka diskutera den här frågan på ett konstruktivt sätt - vilken vinkel man än närmar sig ifrån börjar ropen om hur förfärligt orättvist det är, hur förfärliga friskolor är som vill göra vinst och hur lätt det är att vara en bra skola när man får sorteeeeera skalla.

    Vet du, ibland känns det nästan som om det finns kommmuner, skolor och till och med en och annan lärare som inte är ett dugg intresserade av att ändra på något i sitt arbetssätt men surar för att de kan komma att tvingas göra det ändå när konkurrensen från friskolor satt sökarljuset på kommunernas tillkortakommanden.

    Måttligt konstruktiv hållning.

    SvaraRadera