tisdag 6 april 2010

Beatrice Ask och kunskapen

Ett rykte når mig, jag vet inte om det ligger någon sanning i det men källan är vederhäftig och dessutom förstahandskälla, om att Beatrice Ask, i ett samtal om studenter som intresserat tar del av kursen men sen är helt ointresserade av själva tentan, irriterat hörts utbrista ungefär:
Jag hoppas vi inte är på väg mot ett samhälle där människor läser bara för att de är intresserade!
Nej, hur skulle det se ut, om människor helt anarkistiskt studerade vad de hade lust till, utan minsta respekt för Bologna-avtal eller andra riktlinjer?

2 kommentarer:

  1. Hon var skolminister 91-94 och därigenom ansvarig för hela Lpo94 och allt vad det innebär.

    Utredningen "Skola för bildning" är fortfarande en spännande uppvisning i hur det går att förena olika ideal i en hatt.

    Men det sitter nog djupt hos många - skolan får inte vara för rolig. Då förlorar den liksom sin uppfostrande kärna!

    SvaraRadera
  2. Uppfostran är överskattat.

    Ge barnen kärlek, kärlek och ännu mera kärlek så kommer folkvettet av sig själv, sa Astrid Lindgren (ungefär, jag hittar inte citatet för ögonblicket så jag travesterar) Det är ingen dum devis.

    SvaraRadera