fredag 11 april 2008

Vindens kraft

1985 byggdes ett speciellt hus i Härnösand. Det drevs helt och hållet med vätgas, genererad av vindkraft, och var, såvitt jag vet, det första huset i Sverige, kanske till och med det första i Europa (världen?) som drevs helt och hållet med hjälp av ett vindkraftverk. En liten vindsnurra vid sidan av huset producerade all el familjen Tegström, som bodde i huset, behövde, och jag minns att huset, med dåtida ögon sett i alla fall, var lyxigt med både diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, flera tvapparater, datorer och annan modern elektrisk utrustning. En uppvärmd vattensäng fanns också, om jag inte minns helt fel, och så mycket el gav vindsnurran att det dessutom räckte till att ladda och köra en personbil. Vi såg i reportaget på tv hur det kom vatten, inte avgaser, ur avgasröret och det pratades om denna vindsnurra vid köksborden i bygden. Visst skrattade en och annan lite i smyg åt uppfinnaren, Olle Tegström, pappan i familjen, men andra imponerades, förundrades och trodde på projektet, och jag vet, för jag hörde det, att många var smått stolta att detta nya skedde just i lilla Härnösand.

Idag, tjugo år senare, är det inte samma sensation längre, och ingen ler längre i mjugg. Det finns elbilar av olika slag, vindkraftverk lite här och där, både stora och små, tekniken är, såvitt jag förstår, utvecklad och förfinad och man kan köpa sig en liten enhushållsvindsnurra och producera sin egen miljövänliga el. Det går åt rätt håll.

Jag undrar om huset, det där första huset, ligger kvar, och om det fortfarande drivs med vindkraft?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar