onsdag 23 april 2008

Motvilligt och under protest

och enbart för att den enarmade trummisen ber mig svarar jag på de här frågorna och hoppas att han uppskattar det.

1. Hur länge har du bloggat?
Ett antal år, till och från, mest på engelska, men lite på svenska ibland. Här sen mars 2008, tror jag.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget reflekterade över saken.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
En kanadensiska som bloggade om sitt liv som viltvårdare, och visade bilder från ett hisnande vackert landskap. Den finns tyvärr inte kvar =( jag saknar den ibland.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
De finns inte heller kvar, hela den servern jag skrev på från början är borta.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Ett antal, regelbundet innebär ju inte nödvändigtvis varje dag, eller hur?

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Det är nog hälften av var, skulle jag uppskatta.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Blomsterbraxen är inte ett dugg lik mig, söt som socker, pigg som en lärka och massor av bilder.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Lotta Gröning och jag har gemensamma erfarenheter och alltemellanåt gemensamma åsikter också, faktiskt.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De förefaller inte bekymra sig så mycket om saken.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det hoppas jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
På A svarar jag ja, på B nej

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Mode är komplett ointressant, recept känns inte heller som något jag skulle börja lägga ut.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Ungefär i samma utsträckning som jag går och handlar för att få bekräftelse.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Man kan få en uppfattning om en sida av den personen, den sidan personen väljer att visa upp i sin blogg. Människor är alltför komplexa varelser för att man skall kunna lära känna dem genom att bara ha en uppfattning om en sida hos dem, så nej.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej. Däremot har jag träffat människor vars bloggar jag läster/läst av andra anledningar.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Definitiv, allt som missbrukas är farligt, och bloggar kan missbrukas på flera sätt.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Det har hänt, värst var när jag blev flamad av en man som tycker oerhört illa om mig, han letade upp min blogg och ägnade ett par veckor åt att bomba mig med otrevliga kommentarer om både det jag skrev och annat. Jag la ner bloggen, och sedan dess måste alla kommentarer godkännas av mig innan de publiceras.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja. Man lär sig av sina misstag.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Risken finns att man fastnar i att man 'måste' uppdatera flera gånger om dagen, utan att man egentligen har något att säga. Risken finns också att man börjar fixera sig vid antalet besökare och börjar skriva för att få fler besökare, inte för att man faktiskt vill. Därtill finns en risk att man blir alltför intim, att man tappar perspektivet, glömmer att man skriver på internet, öppet för alla att se, och lämnar ut sig på ett sätt man senare ångrar.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Med tanke på att jag redan bloggat i mer än två år så ja, förmodligen. Och ja, förmodligen, världen förändras hela tiden och jag med den.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Vad är det för fånig fråga? Människor som bloggar ingår också i vår kultur.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Nej, det kan jag inte.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Nej, inte det heller. Jag har aldrig varit duktig på att fatta mig kort.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Det kan jag inte, den som har lust får gärna svara, den som inte vill behöver inte känna sig tvingad.

Jag är så tråkig, jag vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar