onsdag 16 september 2009

Politiskt ledarskap FTW!



Thomas Bodström är en av landets mer kända socialdemokratiska politiker. Han har en hel del på sin agenda, bland annat sitter han i riksdagen, han spelar fotboll, han är advokat, han är pappa och han sitter i styrelsen till den skola där han har sina barn.

Att gilla konceptet friskola är inte helt rumsrent i alla socialdemokratiska rum vilket fick Expressen att ana en möjlighet till lösnummerförsäljning, så de ställde raskt frågan om vad man tycker om Bodströms engagemang i sina barns skolvardag till bland andra Mona Sahlin. Hon tycks ha hört kritiken mot henne tala om veligt ledarskap och tycks ana ett tillfälle att visa att kritikerna har fel:
Thomas Bodström har haft sina barn på Pysslingen, var nöjd med verksamheten och gick in i styrelsen. Det viktiga för mig och de andra i oppositionen är att barn skall ha bästa möjligs kvalité i omsorgen. Jag skall ta Thomas i örat, men av den anledningen att han måste fråga sig om han har tid med både riksdagsarbetet och styrelsearbetet och allt annat
Samvetsgrannt följer Expressen upp örontagningen. Hur det gick får vi veta ett par dagar senare när Thomas Bodström intervjuas om händelsen och ger oss en glimt in bakom de socialdemokratiska kulisserna:
Hon betonade att hon verkligen tycker att jag sköter riksdagsarbetet bra, men att om jag inte sköter det bra så ska hon ta mig i örat
Någon sa ungefär att en skicklig politisk ledare vet att det är viktigare att framstå som kapabel än att faktiskt vara det. Det känns inte som om jag tar alltför stora ord i min mun om jag antyder att det kanske finns lämpligare ledare för ett parti än den som hytter med fingret mot medarbetare som sköter sitt uppdrag med bravur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar