torsdag 27 mars 2008

Alla danskar är trevliga

...och alla norrmän är dumma, alla finnar bär kniv. Alla smålänningar är snåla, alla skåningar dryga och alla norrlänningar tröga. Fransmän är liderliga och tyskar korrekta, och svenska flickor är blonda, långa, vackra och lätta på foten, allesammans utan undantag, det vet ju också varje människa, inte sant?

Hursa? Stämmer det inte? Har du träffat en smart norrman och en knivlös finne, blivit bjuden på kaffe av en smålänning i sällskap med en energisk norrlänning och en trevlig skåning? Oj! Kanske till och med en småkriminell kines och en genomslö ryss? Wow

Jag ber om ursäkt för mitt raljerande, men nog vet vi väl allesammans att man inte kan döma hunden efter håret, boken efter omslaget, eller människan efter ursprunget? Det finns bra och dåliga av alla sorter, och de flesta av oss har nog lite av båda delarna i sig. Alla är vi summan av våra erfarenheter, och det enda vi kan veta med säkerhet är att den människan vi har framför oss är helt unik, och kommer att överraska oss på många sätt om vi tar oss tiden att lära känna henne eller honom.

Jag tar upp detta efter att ha hört en yrkeskollega uttala sig om arbetsamma polacker, lata spanjorer, opålitliga sydamerikaner, otäcka afrikaner och lömska muslimer. Naiv som jag är trodde jag faktiskt vi kommit längre här i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar