tisdag 4 mars 2008

Kollektivtrafik

Varför finansierar vi inte tågresande och bussåkande via skattsedeln? Varför kostar det så mycket när servicen är så dålig? Tidtabellerna är, snällt sagt, ungefärliga, väntetiderna horribla och busshållsplatserna obekväma, luktar apa och är illa underhållna. Pendelbussar och pendeltåg är ofta överfulla, och vill man resa långt utanför de stora orterna går det knappt att ta tåget, restiden blir orimlig och består mest av väntan på stängda järnvägsstationer.

Finansierar vi pendeltrafiken via skattsedeln tar vi bort rånrisken för chaufförerna över en natt. Vi kommer att minska biltrafiken, vi kan öka turtätheten, minst en tur till i timmen dygnet runt, på alla linjer, i hela landet. Det behövs fler chaufförer, som dessutom behöver rimligare arbetsvillkor, och det behövs människor som tycker det är kul att åka omkring (med bussarna, vi behöver minska trafiken, inte öka den) och håller fint på busshållsplatserna. Och vi behöver färre parkeringplatser i anslutning till köpcentran, skolor, hotell etc. Det ska helt enkelt vara enklare att ta bussen/pendeltåget än att ta bilen.

Finansierar vi långresorna via skattsedeln frigör vi en massa arbetstimmar, rensar bort en ohygglig massa byråkrati och ger möjlighet även för den fattige att se sig om i landet. Personalen som idag ägnar sig åt att distribuera långresebiljetterna kan istället ägna sig åt service i fortsättningen, både som tågvärdar, i de rullande pressbyråer jag ser på tågen i min framtidsversion, och i de nygamla tågrestaurangerna, och som stationsvärdar, där de håller koll på hur mycket plats det finns på respektive tåg, och bemannar pressbyrå och järnvägsrestauranger. Antagligen behöver det finnas ett bokningssystem, de fria resorna kommer ju att bli omåttligt populära, så några byråkrater får vi behålla, förstås, det finns ju de som trivs med den sortens arbete och de måste också få existera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar