lördag 29 mars 2008

Ljus och skugga, tår och öron

Under det senaste året har jag gång efter annan hamnat i situationer där jag kommit att diskutera ljust och mörker. Många av dessa diskussioner har handlat om religion. Kristendom för det mesta.

Det är en het potatis, är man inte varsam vid hanterandet bränner man sig, och det är svårt att överhuvudtaget säga något om ämnet utan att trampa på tår. Trampade tår innebär tråkigt nog ofta avstängd hörsel, även om avståndet tår-öron kan tyckas långt är det inte mer än en individ.

Allt jag vill säga om saken just nu är: den som vandrar i evigt solsken upplever ofta skuggorna som väldigt svarta, kalla och ibland till och med hotfulla. Det är en illusion som har med pupillen att göra, såvitt jag kan förstå, i det starka ljuset från solen måste pupillen dra ihop sig till en nålsudds storlek för att ögat inte skall få varaktiga skador.

2 kommentarer:

  1. Utan skuggor blir livet nyanslöst...

    Och samtidigt så är det ju så att mitt ljuset ser allt svart ut för man blir bländad...

    Bilderna kan bli många och få lika många tolkningar...

    SvaraRadera
  2. Sant nog, det är det som gör dem talande, bilderna

    SvaraRadera