tisdag 5 augusti 2008

OS-grubblerier

Jag törs nästan lova att detta blir min enda OS-blogg. Jag är lite fundersam, nämligen, på hur stort intresset för OS egentligen är. Media haussar det något enormt, det ligger stora pengar i potten och alla vill ha sin bit. Det skrivs spaltmeter efter spaltmeter, det körs trailer på trailer och OS-febern härjar... men i verkligheten, i världen utanför media, här jag inte en människa prata om OS. Om Kina, och om den politiska betydelsen av spelens placering, om censur eller inte censur och hela den biten, absolut. Det pratas det mycket om, men själva spelen, själva de idrottsliga lekarna? Inte ett ljud.

Det kan vara så att jag umgås i fel kretsar för att höra något om saken, men ändå. Någon borde väl se fram mot det? Eller är det bara en mediahype, extrahypad just för att annars skulle ingen bry sig alls? Ingen fråga efter sändningarna om man inte slår på stora trumman och skjuter rakter för att visa att de finns?

Jag vet inte, men funderar på saken gör jag. Och för all del, lite nyfiken är jag också. Vad kommer regeringen att försöka smyga igenom med i skuggan av detta idrottevenemang?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar