måndag 5 april 2010

Vårdag i Skåne

Det regnar. Ett ljuvligt svalkande uppfriskande vårregn som ger en känsla av att världen faktiskt blir renare. Himlen är vackert ljust grå, träden har inte fått löv ännu men knopparna är på väg att sprängas när som helst. Javisst gör det ont när knoppar brister, men försöker vi komma undan det, eller inte låtsas om det, orsakar vi ännu mer smärta.



Även om inte gräset är grönt ännu så är mossan det, och tistlarna, de vassa, taggiga, livskraftiga envetna, visar sig. Där finns någon slags små trevliga lila blommor också, jag har ingen som helst aning om vad de kan heta men de brukar titta fram såhär års, och jag gillar dem. De gör liksom inte så mycket väsen av sig som krokusar och påskliljor och sånt, utan de blommar stillsamt och piggar upp tillvaron utan att dra till sig uppmärksamheten.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din naturromantiska sida! Är det inte ett nästan religiöst ljus över himlabilden?

    Jag körde förbi "de lilla storstaden" vid ettiden och då regnade det. Kraftfullt.

    P.S. Varför finns inte S. med på listan nedan?
    http://hokan.com/slogans/

    "Vi lever och verkar i en trygg och inspirerande kommun" (direkt från hemsidan)

    SvaraRadera
  2. Jag tar inget som helst ansvar för vad som beslutas i olika kommuner, kanske beror det helt enkelt på att det inte har så mycket med verkligheten att göra? Det är varken särskilt tryggt eller inspirerande, tyvärr.

    Religiöst får stå för dig, men det enda trovärdiga uttalandet om gud jag någonsin hört är att gud är i regnet, så månne ligger det något i dina ord ändå.

    SvaraRadera