måndag 5 oktober 2009

Klokt om bildning

Främst vill jag bli bildad för att slippa sitta och uppfinna hjulet på egen hand hela tiden. Men också för att förstå någonting av personer jag vet är intelligenta och intressanta men vars tankar nu går mig över huvudet
Underbara kloka Lisa Magnusson skriver i sitt blogginlägg Högonbryn, internet och jag om bildning, om folkbildning och allmänbildning och varför det är något alla människor vinner på. Hon skriver om känslan av att stå utanför, för att man inte kan koderna:
Jag förstår också att jag är utestängd inte därför att man vill utesluta just mig, utan därför att diskussionen tar avstamp från en nivå som är för hög för mig. Inte för att jag inte är tillräckligt intelligent, för jo, jag håller med han-jag-respekterar om att jag är "sååå clever", det är namnen och termerna jag inte fattar. De där intellektuella markörerna är för de belästa vad förkortningar i stil med t ex, m fl och etc är för mig. Man kortar ned, både av utrymmesskäl och för att texten skall flyta bättre. Det är inte mer än så, man tänker inte ens på det, det bara kommer. Jag förstår det. Det är normalt
och hon uttrycker sig klokt om hur viktigt det är med viss grad av bildning för att faktiskt kunna läsa källkritiskt och inte bli itutad vad strunt som helst:
Man behöver egentligen inte vara bildad på nätet, allt går att kolla upp eftersom och vid behov läsa in sig på. Det enda som krävs är förnuft gott nog att värdera källor. Bara det att det kan bli jävligt många källor att värdera, en djungel av oigenomträngeliga interntermer. Och den där djungeln är rätt satans svårnavigerad
Jag hoppas Lisa och andra lika kloka som hon vill komma och leva, åtminstone ett tag, i mitt Utopia den dag det blir verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar