lördag 7 februari 2009

Kulturfyran

I veckans kulturfyra funderas kring serier och hemligheter: Tintin outades häromdagen som homosexuell i The Times (7 januari). Bevisen var solklara: Han bär scarf och lever med en hund, en äldre sjöman och en operadiva i ett slott på landet. Aftonbladet Kultur har tagit upp det spåret och listar flera karaktärer i seriernas värld som har annan läggning än den heterosexuella.
Låt oss börja veckans kulturfyra här:


1. Vilken är din favoritseriefigur?


Skalman. Hans mat-och-sov-klocka representerar en livsstil som flera av oss borde ha. Ibland tycks den ringa i de mest olämpliga situationer, men jag tror snarare det är så att han ibland ser att de övriga karaktärerna behöver få klara av situationer på egen hand, för att växa, så han väljer att hålla sig diskret i bakgrunden.

Han är dessutom oerhört beläst, allmänbildad, kunnig och klok, ständigt nyfiken på att lära sig mer om allt och ständigt villig att dela med sig av sina kunskaper.


2. Vad har din favoritseriefigur för sexuell läggning?

Ett rykte för ett par år sedan gjorde gällande att han skulle vara homosexuell, och det är ju fullt möjligt. Själv tror jag han är närmast asexuell, faktiskt.

3. Själv tycker jag The Times bygger sin teori på fördomar. Varför skulle det vara bögigt att bo med en operadiva? Vilken musik tycker du är sexig?

Varför skulle det vara bögigt att bo ihop med en operadiva? Det kan man fråga sig, jag har inget svar, däremot har jag bestämt för mig att det är så att det är kapten Hadoques slott, och att Tintin, liksom professor Kalkyl, närmast är inneboende hos honom, och att operasångerskan och kaptenen har någon slags förhållande, men kanske har jag fel?

Sexig musk? Vilken musik som helst kan vara sexig under rätt omständigheter, men en stabilt mullrande trumrytm i botten är aldrig fel.



4. Berätta något om dig själv som bryter det vanliga mönstret, eller som är oväntat eller som du tror att vi inte vet.

Jag är väldigt vanlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar