tag:blogger.com,1999:blog-4396456683281936238.post816173844127421795..comments2023-06-09T15:41:50.593+02:00Comments on You're no different to me: FörminskningMorricahttp://www.blogger.com/profile/00359088346033499089noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4396456683281936238.post-18368003155624373702009-08-04T17:20:26.291+02:002009-08-04T17:20:26.291+02:00Det finns helt klart en besvärande dimension i att...Det finns helt klart en besvärande dimension i att lärare vill förmedla det rätta, och i att en lärare har makt att avgöra vad som är det rätta och vad som inte är det. Vi ser det väldigt tydligt i t ex religionsundervisningen, där kristendomen är normen och övriga världsreligioner i de allra flesta fall presenteras i relation till kristendomen, som avvikelser från normen snarare än som alternativa livsåskådningar, lika normgivande i respektive kultur som kristendomen. <br /><br />Det blir en konstig situation när man som lärare känner sig misslyckad när man inte kan och vet allt här i världen. Man är trots allt bara människa! Vi borde absolut träna på att härda ut med förvirringen, hur gör man det på bästa sätt, tro?Morricahttps://www.blogger.com/profile/00359088346033499089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396456683281936238.post-9459494664814677672009-08-04T12:18:17.474+02:002009-08-04T12:18:17.474+02:00Finns det en besvärande dimension i att lärare ege...Finns det en besvärande dimension i att lärare egentligen vill "förmedla det rätta" och att det då handlar om att lägga fram saker på ett pedagogiserat sätt som döljer den manipulativa sidan?<br /><br />Jag tror nog att vi borde träna på den där förvirringen som är så svåruthärdlig för oss själva och ibland även barnen/studenterna.<br /> - Du borde väl veta som ändå är l-ä-r-a-r-e!Matshttp://lumaol.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396456683281936238.post-40810404433670626122009-08-04T11:24:47.054+02:002009-08-04T11:24:47.054+02:00Det är mycket svårt, det är en försåtlig strategi ...Det är mycket svårt, det är en försåtlig strategi som är svår att upptäcka och lätt att överse med, alla missförstår vi ju ibland. <br /><br />Knepet, tror jag, är att lära sig genomskåda när det blir ett mönster, när någon gång efter gång 'missförstår' på samma sätt. <br /><br />Det krävs mycket mod för att våga stå kvar och ifrågasätta men i det långa loppet är det väl värt det, även om man får leva med att bli betraktad som besvärlig.Morricahttps://www.blogger.com/profile/00359088346033499089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396456683281936238.post-18506154441006322192009-08-03T22:26:22.100+02:002009-08-03T22:26:22.100+02:00Tack för lektionen!
jag tycker det här är svårt. D...Tack för lektionen!<br />jag tycker det här är svårt. Det finns ju en polarisernade kraft i språket som lätt springer iväg med oss. Lusten att pröva en tes är stark och det är spännande att se om orden bär.<br /><br />Samtidigt finns det ofta en tävlingsmentalitet som gör hela föreställninen om meningsutbyte riskabel - jag känner igen tjuvknep från seminarierum och du har antagligen mer än en poäng när det gäller kön och ålder.<br /><br />Jag är inte säker på att jag följer med dig i tanken på att tydlighet eller förklaring måste vara en förminskingsstrategi - eller - jo, det är det nog. Men en ganska försåtlig sådan som gränsar till förlöjligandet.<br /><br />Det krävs mod för att stanna upp och fråga: Vad menar du egentligen. Det är lätt att springa efter bollar som redan är utanför linjen och utveckla underhållande missförstånd.Matshttp://lumaol.wordpress.comnoreply@blogger.com